De rusar för forskningen

Sockerruset UF består av fyra gymnasietjejer från Finspång som arrangerar ett motionslopp till förmån för Diabetesfonden den 18 april. Sockerruset genomförs på Arena Grosvad i Finspång och kommer att vara 5 km långt. Vi har pratat med marknadsföringsansvariga Alicia Almqvist.

Hej Alicia, hur kom ni fram till att ni skulle starta Sockerruset?
Det hela började med att vi i kursen entreprenörskap och företagande fick uppgiften att starta ett eget företag. Vi satte oss ner och skulle komma på en bra affärside och var redan då överens om att göra något för välgörenhet. Alla fyra är intresserade av träning så tillslut bestämde vi oss för att köra på ett motionslopp där vinsten skulle gå till Diabetesfonden. Att vi valde att skänka till just diabetes beror på att vi alla tycker sjukdomen uppmärksammas för lite trots att så många i samhället lever med diabetes.

Vilka mål är satta vad gäller deltagande?
Målet är 200 deltagare. Om vi skulle nå detta skulle vi kunna skänka 40 000kr!

Vilken är den viktigaste aspekten i att skänka pengar till diabetesforskningen enligt er?
Diabetes är en sjukdom vi tror många inte ser allvaret i. Många tänker inte på att vem som helst kan drabbas och det faktiskt är en sjukdom som kan vara väldigt hård att leva med. Sjukdomen går inte heller att bota utan är något man måste leva med resten av sitt liv. Just därför tycker vi det är viktigt att skänka pengar till diabetesforskning - för att uppmärksamma!

Vad händer med Sockerruset UF när loppet den 18:e april är sprunget?
I kursen entreprenörskap och företagande ingår det att man ska avveckla sitt företag innan året är slut vilket betyder att det är det som kommer hända efter den 18 april. Vi har dock pratat mycket om att köra Sockerruset även nästa år beroende om intresset fortsätter växa för Sockerruset. Personligen hoppas jag på att det ska bli något vi gör årligen men det beror självklart på omständigheterna!

Tack tjejer! Vi på Diabetesfonden håller såklart tummarna.

Här kan du anmäla dig till Sockerruset den 18 april.