Armbanden som berättar en historia

Cara Collection och Diabetesfonden har i ett samarbete tagit fram armband som säljs till förmån för diabetesforskningen. Sofia Bergqvist, ägare av Cara Collection, har länge engagerat sig i diabetesfrågan. Hon drabbades själv av typ 1-diabetes som 11-åring. Med hjälp av armbanden vill hon bidra till att hitta ett botemedel mot sjukdomen.

- Jag vill ge människor möjligheten att bidra till forskningen på ett enkelt sätt och hoppas att fler får ökad kännedom om diabetes, säger Sofia Bergqvist.

Två barn insjuknar i typ 1-diabetes i Sverige varje dag. Det är en kronisk sjukdom som kräver insulininjektioner flera gånger om dagen, resten av livet. Forskare vet inte varför vissa drabbas och det finns ännu inget botemedel mot sjukdomen.

- Vi tycker att Sofias initiativ med armbanden är ett jättebra sätt att uppmärksamma sjukdomen och få in resurser till forskningen, säger Maria Halvorsen, insamlingsansvarig på Diabetesfonden.

Ett nytt armband finns nu i Diabetesfondens grå profilfärg med ett hänge föreställande Diabetesfondens symbol Livets löv. En herrmodell finns även att beställa inom ett par dagar. Sedan tidigare finns armband i Världsdiabetesdagens (och FN:n) blå färg att beställa. Armbanden kostar mellan 169-205 kr varav 30-50 kr går till forskningen. Beställningar görs på www.caracollection.se och leveranstiden är 2 dagar.

• Mode

Cara är kärlek. I Italien uttalas det kara och betyder kära. För Sofia Bergqvist betyder det hennes kära kreationer som hon designar och producerar själv. Sommaren 2009 lanserade Sofia sina accessoarer Cara, som är armband flätade av sidenband. Dessa armband är skapade av kärlek genom eget handarbete och egen design. De tillverkas idag i en mängd olika färger och kombinationer, i form av olika kollektioner, samt efter beställning. Läs mer på www.caracollection.se.

Diabetesfonden är en professionell forskningsfinansiär som satsar på kvalitet i diabetesforskningen. Diabetesfonden bildades av Svenska Diabetesförbundet 1958 med syfte att eliminera orsakerna till diabetes och konsekvenserna av sjukdomen. Diabetesfonden får inga statliga bidrag och är därför helt beroende av gåvor från enskilda personer och företag. Ge ett bidrag till diabetesforskningen på www.diabetesfonden.se eller till Pg 900901-0.