Diabetesfondens film nominerad till Svenska Designpriset 2013

Svenska Diabetesförbundets och Diabetesfondens film Diabetes – en tickande bomb är nominerad till Svenska Designpriset 2013 i kategorin rörlig bild/film. Svenska Designprisets målsättning är att främja och utveckla svensk grafisk design och kommunikation och bidragen bedöms på grunderna kommunikation, effekt, hantverk och känsla.

- Vi är jätteglada över nomineringen och den uppmärksamhet diabetes får genom denna. Trots att två barn insjuknar i typ 1-diabetes varje dag och så många som upp till en miljon svenskar har eller riskerar att få typ 2-diabetes, ges sjukdomen sällan den uppmärksamhet eller de resurser som den är i behov av. Vi är övertygande om att diabetes kan stoppas genom ökad kunskap och stöd till forskningen, säger Maria Noresson, insamlingsansvarig på Diabetesfonden.

Cirka 400 bidrag i en mängd kategorier har skickats in till tävlingen. I kategorin rörlig bild/film är tio bidrag nominerade. Omröstningen av de nominerade bidragen startar den 16 september på www.designpriset.se och är öppen för alla. Bidragen bedöms till 50 procent genom folkets röst och till 50 procent av den jury som valt ut bidragen. Vinnarna presenteras den 10 oktober.

Filmen är framtagen av Diabetesfonden och Svenska Diabetesförbundet tillsammans med JG Communication och Ritualen. Diabetesfonden är en stiftelse som stödjer forskning för att eliminera orsakerna till diabetes och konsekvenserna av sjukdomen. Svenska Diabetesförbundet är en intresseorganisation som arbetar med att förbättra livsvillkoren för personer med diabetes genom bl.a. samhällspåverkan och informationsspridning. Tillsammans gör vi det lättare att leva med diabetes. Läs mer på www.diabetesfonden.se och www.diabetes.se

• film
  • svenska designpriset 2013

Diabetesfonden är en professionell forskningsfinansiär som satsar på kvalitet i diabetesforskningen. Vi arbetar för att eliminera orsakerna till diabetes och konsekvenserna av sjukdomen. Kopplingen till Svenska Diabetesförbundet, med sin kunskap om människor med diabetes, ger oss en möjlighet att agera utifrån från ett helhetsperspektiv. Diabetesfonden får inga statliga bidrag och är därför helt beroende av gåvor från enskilda personer och företag. Stöd Diabetesfonden och ge ett bidrag till diabetesforskningen på Plusgiro:900901-0 eller bankgiro: 900-9010.