Idag lever svenskarna längre med diabetes

För 100 år sedan var diabetes en dödsdom i Sverige. En 10-åring som diagnostiserades med diabetes typ 1 i början på 1900-talet beräknades leva i ett år med sjukdomen. 100 år senare lever samma 10-åring i 57 år till. Men fortfarande dör fem personer i Sverige varje dag, som en direkt följd av sin diabetes.

Tack vare forskningen har vi idag både upptäckter och hjälpmedel som gör det lättare att leva med diabetes. 1921 upptäcktes insulinet vilket dramatiskt ökade livslängden bland personer med diabetes, men sjukdomen var långt från smärtfri då det var vanligt att många också drabbades av följdsjukdomar. På 50-talet blev det lättare att mäta blodsocker inom sjukvården. På 80-talet insåg forskarna att bättre blodsockerkontroller ger lägre risk för följdsjukdomar, och på 90-talet ökade diabetes dramatiskt i världen och samtidigt upptäckte forskarna att det finns blandformer av diabetessjukdomarna typ1-diabetes och typ 2-diabetes. Detta tillsammans med många andra upptäckter har påverkat livslängden bland personer med diabetes positivt.

Fakta om diabetes

Idag har närmare 400 000 svenskar diagnostiserats med typ 1-diabetes eller typ 2-diabetes. I både Sverige och världen ökar antalet drabbade av diabetes. 2006 antog FN en resolution som lyfter diabetes som ett hot mot den globala hälsan. Typ 2-diabetes är en sjukdom som inte går att bota, men med ökad kunskap och en aktiv livsstil kan vi bli många fler som inte drabbas av typ 2-diabetes.

Diabetes typ 1 – Kroppens egen insulinproduktion har helt eller nästa helt upphört. Av någon anledning förstör kroppens immunsystem de insulinproducerande cellerna i bukspottskörteln. Behandlingen är livslång och kräver dagliga insulininjektioner, blodsockerkontroller och kontroll över kost och levnadsvanor.

Diabetes typ 2 – Kroppen producerar till viss del fortfarande insulin, men mängden räcker inte för att täcka kroppens behov. Det beror framförallt på två saker. Dels förmår inte kroppen att svara med ökad insulinproduktion i tillräcklig mängd när socker halten i blodet stiger. Dels är känsligheten för insulin nedsatt i själva vävnaderna.

Diabetes i siffror i Sverige

Mellan 7000 och 8000 barn har typ 1-diabetes.
Varje dag drabbas 2 barn av diabetes.
400 000 svenskar har diagnostiserats med någon form av diabetes
Varje dag dör 5 personer till följd av diabetes