Molly Sandén intervjuas på Diabetesgalan

Lördagen den 3 september arrangeras Diabetesgalan 2016 i Stockholm – för och med personer med diabetes. Hela överskottet av galan skänks till Barndiabetesfonden och diabetesforskningen. Temat är Min diabeteshistoria.

Under galan intervjuas sångerskan Molly Sandén om sin diabetes och berättar om hur hon klarar sitt intensiva liv som artist.En hemlig gäst dyker upp på scenen för att visa sitt stöd för arrangemanget. På galan samlas företrädare för hela svenska diabetesrörelsen.

Lördagen 3 september, start kl 16.30, Scandic Alvik, Bromma/Stockholm

Diabetesgalan är den första i sitt slag i Sverige. Syftet är dubbelt, dels att arrangera en fantastisk kväll för personer med diabetes eller med diabetesanknytning, dels att samla in pengar till forskningen via Barndiabetesfonden.

Marie Fahlin är initiativtagaren och arrangören bakom galan och driver företaget Diabetic Designed.

• Jag är superglad att vi lyckats arrangera en gala med så många intressanta människor och över att Molly Sandén kommer. Hon är en stor förebild för oss med diabetes, säger Marie Fahlin.

Marie Fahlin har typ 1-diabetes sedan många år, och hennes yngsta dotter också.

• Diabetes är en livslång och krävande sjukdom och med galan vill vi ge alla med diabetes positiv inspiration. Det behövs för att orka med sin diabetes, säger Marie Fahlin.

Förutom Molly Sandén och en hemlig gäst, berättar andra kändisar och diabetesprofiler sin historia: Sofia Larsson-Stern, mer känd som bloggaren Diabetesia, Niklas Krog, författare och fd elitbasketspelare samt Maria Kojhasarli, 15-åringen som säljer diabetesarmband till förmån för Barndiabetesfonden.

Berättar om sina liv gör även läkaren och forskaren Johnny Ludvigsson från Barndiabetesfonden, Fredrik Löndahl, ordförande för Svenska Diabetesförbundet och Thomas Magnusson, ordförande för Diabetesorganisationen i Sverige, Dios.

Kvällen fortsätter med trerättersmiddag, mingel och musik.

Hela överskottet går oavkortat till Barndiabetesfonden som stöd till forskningen.

• Det här är något vi gör för våra egna och allas barn. Vi som har diabetes i dag får nog leva våra liv med diabetes, men satsar vi på forskningen kanske våra barn kan slippa det i framtiden, säger Marie Fahlin.

Journalister är välkomna. För mer information kontakta:

Marie Fahlin, tel: 0705 77 24 22, marie@diabeticdesigned.se