Att köra dagen efter är mer korkat än att...

Trafikverket, Diageo och Harrys belyser i en landsomfattande kampanj att bilkörning och alkohol inte hör ihop. Kampanjen sätter fokus på att alkohol kan påverka körförmågan även dagen efter festen, och uppmuntrar till en beteendeförändring. Till sin hjälp har de seriehunden Rocky.

På elva av Harrys krogar runt om i Sverige möts gästerna fram till jul av Trafikverkets budskap ’Don’t drink and drive’ och den bitske seriehunden Rocky. Kampanjen bygger på mötet med unga vuxna i en festlig, social miljö, och handlar inte om pekpinnar utan om att ha roligt och samtidigt lyfta en viktig fråga. Under parollen ”Att köra dagen efter är mer korkat än att…” ska Rocky skapa medvetenhet bland kroggästerna om att alkohol påverkar körförmågan även dagen efter festen.

-  Vi är måna om våra gäster och tycker det är viktigt att uppmuntra till ett ansvarsfullt beteende, och det gäller ju även dagen efter, säger Niclas Möller, vice VD för Harrys.

-  Det är viktigt att på olika sätt nå unga människor med information om att alkohol och trafik inte hör ihop, säger Sofia Persson, projektledare på Trafikverket.

Kampanjen syftar till att öka unga vuxnas engagemang för att förebygga onykter bilkörning. Förhoppningsvis uppmuntrar samarbetet andra att följa efter och bidra till att öka trafiknykterheten.

-  Med den här kampanjen försöker vi bidra till attitydförändringar genom att uppmuntra till dialog och eftertanke. En sund svensk alkoholkultur kan inte bara regleras fram, den måste skapas underifrån och bygga på sunt förnuft och eget ansvar, säger Staffan Liss, VD för Diageo Sweden.

Kampanjen pågår fram till jul på följande Harrys restauranger runt om i landet: Borås, Eskilstuna, Hässleholm, Jönköping, Ljungby, Malmö, Skövde, Uddevalla, Värnamo, Västerås och Örnsköldsvik.

Kampanjen har under 2010 besökt följande städer runt om i landet: Linköping, Örebro, Karlstad, Sälen, Norrköping, Halmstad , Falkenberg, Varberg, Helsingborg, Kalmar, Karlskrona, Stenungsund, Lidköping, Karlshamn, Borgholm och Motala.

www.korkat.nu kan man läsa mer om kampanjen och ladda ner material.

För mer information, vänligen kontakta:

Harrys - Niclas Möller
070-860 82 82, niclas@harrys.se
www.harrys.se

Diageo - Frida Nilsson
070-261 39 63, frida.nilsson@diageo.com
www.diageo.com

Trafikverket - Sofia Persson
073-654 66 84, sofia.persson@trafikverket.se
www.trafikverket.se

• Samhälle

• csr;ansvarsfullt företagande;etiska frågor
  • harrys
  • trafikverket
  • trafiksäkerhet
  • alkohol

Diageo är världens ledande tillverkare av alkoholdrycker. Bland företagets varumärken finns ett flertal av världens mest kända och mest sålda produkter inom kategorierna öl, vin och sprit. Smirnoff vodka, Johnnie Walker och Classic Malts whisky, Gordon’s och Tanqueray gin, Baileys likör och Guinness stout är några framträdande exempel. Diageo är ett globalt företag med verksamhet i fler än 180 länder runt om i världen. Bolaget är noterat på börserna i New York och London. På www.diageo.com finns mer information om företaget, medarbetare, varumärken och värderingar. Där finner du också information om vårt omfattande arbete för att främja ansvarsfull alkoholkonsumtion.