Diageo öppnar Talisker Terrassen - En självklar tillflyktsplats på Stockholm Beer & Whisky Festival

Som enda monter med två våningar på Stockholm Beer & Whisky Festival slår Diageo upp portarna till Talisker Terrassen. Hit välkomnas whiskyentusiaster till provsmakningar, föreläsningar och för inspiration. I montern kommer bland andra Mark Lochhead från Talisker och Kay Fleming från Glenkinchie att hålla föreläsningar kring whisky och mat. Även svenska experter finns på plats för att tala om och bjuda på sina bästa njutningstips.

Ta en paus från mässans hektiska golv och koppla av på Talisker Terrassens övervåning, en välkomnande lounge med soffor och bar. Även på nedre våningen finner du en bar, fullt utrustad med Diageos maltwhiskysortiment. På Talisker Terrassen kommer det att presenteras nyheter, finnas möjlighet att testa unika lagringar, pröva olika kombinationer av whisky och mat samt mycket mer.

Stockholm Beer & Whisky Festival pågår mellan 30 september och 2 oktober samt mellan den 7 och 9 oktober. Varmt välkommen att besöka Talisker Terrassen och ta del av de aktiviteter som äger rum. Passa även på att besöka malts.com och registrera dig som medlem av Friends of the Classic Malts för att löpande få erbjudanden och information om vad som händer i maltwhiskyvärlden.

Talisker Terrassens talare

Shane Healy - irländare som via Guinness och diverse bryggerier i England upptäckte kärleken till destillation och har sedan tre år tillbaka varit ansvarig för Cragganmore. "The most complex maltwhisky in Speyside" enligt Michael Jackson. Finns på plats 30 september - 2 oktober.

Duncan Tait - det finns ingenting i konsten att tillverka maltwhisky som han inte kan. Utan och innan. Ansvarig för Knockando; en särling bland storsäljande maltwhisky. Finns på plats 30 september - 2 oktober.

Kay Fleming - har arbetat inom hela industrin, då menar vi hela kedjan, från ax till ekfat. Erfarenhet och gedigen kunskap i en och samma kropp. Ansvarig för Glenkinchie 'The Edinburgh Malt'. Finns på plats 7 - 9 oktober.

Mark Lochhead - 'Have a sweet tooth', om han får säga det själv, men Skye och Skyes enda single malt destilleri har övertygat honom om att kraft, hav och torvrök kan vara mer än njutbart. Ansvarig för Talisker Distillery Made By The Sea. Finns på plats 7 - 9 oktober.

Jan Groth - whiskyexpert, föreläsare och författare till Whisky & Mat (2009). Finns på plats 30 september – 2 oktober samt 7 - 9 oktober.

Anders Gjörling - whiskyambassadör, föreläsare och skribent. Maltwhiskys grand master och medlem av den exklusiva skaran Keepers of the Quiach. Finns på plats 30 september – 2 oktober samt 7 - 9 oktober.

Förutom Talisker kommer Diageos övriga maltwhiskys att finnas tillgängliga för de som är nyfikna att prova. I Diageos utbud av maltwhiskys ingår Caol Ila, Cardhu, Clynelish, Cragganmore, Dalwhinnie, Glen Elgin, Glenkinchie, Knockando, Lagavulin, Oban, Royal Lochnagar, Talisker, The Singleton of Glendullan samt The Singleton of Dufftown.

Lördagen 9 oktober arrangerar Diageo en whiskymiddag på Fazers Restaurang inne på området för Stockholm Beer & Whisky Festival. För mer information eller anmälan vänligen kontakta: helena@wenderfalck.com senast den 6 oktober. Antalet platser är begränsat.

Högupplösta bilder på samtliga Diageos maltwhiskys finns att ladda ner här: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/diageo_sweden_ab

För ytterligare information, bokning av intervjuer med talespersoner etc., kontakta:

Helena Skarle Sandhagen, Wenderfalck, E-post: helena@wenderfalck.com, Tel: +46 733 67 66 82

• Gastronomi

• talisker
  • whisky
  • malt

Kort om Diageo

Diageo är världens ledande tillverkare av alkoholdrycker. Bland företagets varumärken finns ett flertal av världens mest kända och mest sålda produkter inom kategorierna öl, vin och sprit. Smirnoff vodka, Johnnie Walker och Classic Malts whisky, Gordon’s och Tanqueray gin, Baileys likör och Guinness stout är några framträdande exempel. Diageo är ett globalt företag med verksamhet i fler än 180 länder runt om i världen. Bolaget är noterat på börserna i New York och London På www.diageo.com finns mer information om företaget, medarbetare, varumärken och värderingar. Där finner du också information om vårt omfattande arbete för att främja ansvarsfull alkoholkonsumtion