Finalist i Årets Kock presenterar en ny trend; Servera whisky till maten

Med syftet att bryta sig ur de traditionella ramarna presenterar kocken Johan Backeus en unik meny med rötterna i maltwhisky. Den omvända arbetsprocessen resulterar här i en middag som når nya spännande höjder i fråga om smak. En framtida trend gör sitt intåg i köken.

Kocken och destillatören delar syn på vad som är den viktigaste kryddan, nämligen smak. En vanlig missuppfattning hos gemene man är att årtalet på flaskan anger hur väl whiskyn smakar, men sanningen är att det mesta handlar om framtagningsprocessen och vilka fat whiskyn lagras på. Samma antagande förekommer även i köket.

-Ibland påstås det att gott plus gott blir gott, men allt handlar om balans. Att dricka whisky till maten kan liknas vid en symfoniorkester där smakerna måste hålla takten, solot beröra och konserten avslutas med ett förlösande crescendo, säger Mikael Lundén, Maltambassadör för Diageo.

Johan Backeus kammade hem silver i Årets Kock för andra året i rad och är hjärnan bakom denna maltmeny. Han vet vad balans handlar om. I denna meny möter tradition kultur med målet att gästerna låter sig hänföras av innovation, balans och vad som kan komma att bli en framtida trend, nämligen att servera whisky till maten.

-Att para ihop en meny med vin är en enklare uppgift. Då väljer jag helt enkelt vin utifrån maten. Här har jag vänt på skapandeprocessen och utgått från smaken i whiskyn och anpassat maten därefter. Jag tror att vi kan spå en framtida trend och arbeta mer med att para ihop mat med whisky i framtiden, säger Johan Backeus till vardags på matstudion Aveqia.

Johan Backeus whiskymeny:

Förrätt

Pilgrimsmussla med rökt grädde, yuzu och krispigt äpple

Whiskyparning: Talisker Storm

Mellanrätt

Krispig fläsksida med majskräm, grönkål och levain

Whiskyparning: Singleton Spey Cascade

Huvudrätt

Grillad duva med rödbetschips, saltrostade betor och anklever

Whiskyparning: Talisker Port Ruighe

Dessert

Sockerkaka med chokladsmulor, gräddfilsglass, nötkrokant och inkokta körsbär

Whiskyparning: Cardhu

Recepten finns att hämta i bifogat material.

För mer information vänligen kontakta, Veronika Kylbergh, JCPr, Tel: 073 748 39 93, veronika.kylbergh@jcpnordic.com

• Livsstil

• johan backeus
  • malt
  • whisky
  • maltwhisky

Diageo är världens ledande tillverkare av alkoholdrycker med en framstående varumärkesportfölj inom kategorierna sprit, öl och vin inom premiumsegmentet. Diageo’s varumärken inkluderar Johnnie Walker, J&B, Zacapa, Smirnoff, Cîroc, Ketel One, Baileys, Captain Morgan, Tanqueray Gordon's och Guinness.

Diageo är ett globalt företag med verksamhet i fler än 180 länder runt om i världen. Bolaget är noterat på börserna i både New York och London. För mer information om Diageo, medarbetare, varumärken och resultat besök Diageo.com. Där finner du även information om vårt omfattande arbete för att främja ansvarsfull alkoholkonsumtion.