Första svensken har gått vidare i bartendertävlingen World Class

Den 25 oktober gick en av deltävlingarna i Diageos bartendertävling World Class av stapeln. World Class är en av bartenderbranschens mest prestigefyllda tävlingar och har anordnats sedan 2008. I delfinalen i Oslo medverkade 41 professionella bartendrar från Sverige och Norge. En bartender från respektive land utsågs till vinnare och går därmed vidare till delfinalen i Berlin i maj 2011. Alexander Skärlén är den svenska finalisten som får åka till Berlin med chans att gå vidare till den globala finalen i Singapore.

Under tävlingen i Oslo lyckades Alexander imponera på bland annat bargurun Angus Winchester med sin drink baserad på Tanqueray No.Ten. Alexander har i sin drink kombinerat aromer av fläder och torr sherry på ett sätt som fick honom att gå vidare till delfinalen i Berlin. Drinken representerar balansen mellan de olika smakerna och är Alexanders eget recept.

Det är väldigt roligt att arbeta med Tanqueray No.Ten som har en elegant och egen syra som passar utmärkt i olika typer av cocktails, säger Alexander Skärlén.

Alexander arbetar till vardags på Le Rouge i Gamla Stan, Stockholm, där han tillsammans med sina bartenderkollegor blandar välgjorda cocktails till sina gäster. Alexander har en gedigen bakgrund som bartender och har arbetat på ett flertal barer både i Göteborg och på Gotland innan han 2009 flyttade hem till Stockholm, för att kunna avancera och utveckla sina cocktailkunskaper ännu mer.

Jag blev fantastiskt glad när jag vann! Det är verkligen ett kvitto på att min cocktail håller hög kvalitet. Sen är det självklart extra roligt att vinna när en barguru som Angus Winchester är med som domare i tävlingen, säger Alexander Skärlén.

Kort om Tanqueray No.Ten

Tanqueray No.Ten är en unik superpremiumgin som destilleras i små batcher med färska citrusfrukter och kamomill för att erhålla dess utsökta och prisbelönta smak. Tanqueray No.Ten lämpar sig speciellt väl för martinis där dess rena och tydliga smak får spela fritt med smaklökarna. Tanqueray No.Ten har tre gånger blivit utsedd till ”Best White Spirit” på San Francisco Spirit Awards vilket gjorde att den blev den första produkten som hamnade i ”Spirit Hall of Fame”.

World Class urvalsprocess

Delfinal Oslo, avgjordes den 25 oktober. Alexander Skärlén från Le Bar Rouge, Stockholm, utsågs till svensk vinnare.

Delfinal Stockholm, mars 2011. 21 svenska och 20 norska bartenders bjuds in till utbildning och tävling. Sex bidrag från respektive land tävlar om två platser i den nordeuropeiska delfinalen i Berlin. Totalt 1 svensk och 1 norsk bartender går vidare.

Nordeuropeisk final Berlin, maj 2011. Två norrmän och två svenskar, från delfinalerna i Oslo och Stockholm tävlar bland övriga nordeuropeiska länder. En svensk och en norsk bartender går vidare till den globala finalen i Singapore.

Global final Singapore, juli 2011. Bartendrar från mer än 45 länder tävlar om den prestigefulla utmärkelsen Årets bartender.

Om World Class

Bartendertävlingen och utbildningen World Class startades av Diageo Reserve – premiumsegmentet hos Diageo – för fyra år sedan. Tävlingen syftar till att utbilda och inspirera bartendrar över hela världen till att skapa nya spännande cocktails och kunna erbjuda exceptionell service till sina kunder på några av världens bästa barer.

Hittills har cirka 15 000 bartenders utbildats genom tävlingen. Mer än 45 olika länder deltar och antalet deltagare skiftar beroende på landets storlek. Från Sverige deltar totalt 21 bartenders i 2011 års upplaga. World Class är en av de största och mest prestigefulla bartendertävlingarna i världen och deltagarna som tävlar i flera kategorier bedöms av några av världens mest respekterade bartendergurus, där ibland Angus Winchester.

Läs mer om World Class och följ tävlingen på weareworldclass.com.

För praktisk information,vänligen kontakta:

Nina Brogård, Wenderfalck, nina@wenderfalck.com, tel: + 46 762 06 47 77

För mer information om Diageo, vänligen kontakta:

Frida Nilsson, Corporate Relations Manager Nordics, frida.nilsson@diageo.com, tel: +46 702 61 39 63

• Dryck

• tanqueray no. ten

Om Diageo

Diageo är världens ledande tillverkare av alkoholdrycker. Bland företagets varumärken finns ett flertal av världens mest kända och mest sålda produkter inom kategorierna öl, vin och sprit. Smirnoff vodka, Johnnie Walker och Classic Malts whisky, Gordon’s och Tanqueray gin, Baileys likör och Guinness stout är några framträdande exempel. Diageo är ett globalt företag med verksamhet i fler än 180 länder runt om i världen. Bolaget är noterat på börserna i New York och London På www.diageo.com finns mer information om företaget, medarbetare, varumärken och värderingar. Där finner du också information om vårt omfattande arbete för att främja ansvarsfull alkoholkonsumtion.