Han firar sin födelsedag i en roddbåt mitt på Atlanten – roddtävlingen Talisker Whisky Atlantic Challenge fortsätter

Med 250 mil bakom sig är nu Stefan Erlandsson, från svenska teamet Nordic Endurance halvvägs i världens tuffaste roddtävling, Talisker Whisky Atlantic Challenge. Idag fyller Stefan dessutom år och att fira sin trettioårsdag i en roddbåt utan land i sikte är kanske inte det vanligaste. Vi bad Stefan svara på ett par frågor om hur det känns att fylla år mitt ute på Atlanten.

Hur känns det att fylla år mitt ute på Atlanten?

Det känns bra, vi har haft lite otur med vädret. Det är 4-5 meter höga vågor och vi var nära att välta tre gånger igår men annars är det bra! Det är en väldigt mäktig känsla att vara ute på Atlanten, helt overkligt.

Hur kommer du fira?

Det blir nog som vanligt, ro. Nej, men vi hoppades faktiskt att vi skulle vara framme i Antigua vid det här laget så jag får vänta med firandet tills jag kommer fram.

Blir det någon tårta?

Ja, när vi kommer fram, det ska bli gott. Ett julbord hade inte heller varit fel.

Några oväntade gäster?

Vi har sett delfiner och en hel del flygfisk. Jag fick faktiskt en flygfisk i pannan en natt när jag satt uppe och rodde.

Önskar du dig något speciellt i födelsedagspresent?

Önskningarna blir ju lite speciella här mitt ute på Atlanten. Just nu ligger en ny vattenpump och en fungerande autopilot högst upp på önskelistan tillsammans med vackert väder.

Tävlingen startade den 4 december från La Gomera på Kanarieöarna och det kommer att ta lagen runt 50 dagar att slutföra utmaningen. Lagen från Sverige, Australien och Storbritannien strävar efter att nå målet på Antigua i slutet av januari 2014.

– Atlanten är en oförutsägbar miljö vilket resulterat i utmanande veckor för våra deltagare. Detta inkluderar två räddningar av bland annat svenska AstroSweden. Brittiska Team Neas Energy plockades upp av ett passerande fartyg. Vädret ser ut att förbättras och vår förhoppning är att lagen kan njuta av lugnare väder framöver, säger Sophie Brookes, Brand Manager på Talisker.

Talisker Whisky Atlantic Challenge i siffror:

12 lag

7 födelsedagar på havet

30 roddare

13 104 000 brända kalorier

20 millioner roddtag

405 flaskor solkräm

7500 våtservetter

1 telefonsamtal från Prince Harry (han ringde laget Row2Recovery och önskade lycka till)

Mer information om tävlingen:

För mer information, bilder eller kontaktuppgifter till de svenska lagen vänligen kontakta: Maja Petersson på PR-byrån Grayling, maja.petersson@grayling.com, tel: 0739 071513

The TALISKER word and associated logos are trademarks ©TALISKER 2013

• atlantic challenge
  • rodd
  • tävling
  • nordic endurance
  • stefan erlandssson
  • twac
  • talisker whisky atlantic challenge
  • talisker

Om Diageo

Diageo är världens ledande tillverkare av alkoholdrycker med en framstående varumärkesportfölj inom kategorierna sprit, öl och vin inom premiumsegmentet. Diageos varumärken omfattar bland andra Johnnie Walker, Crown Royal, J&B, Buchanan, Captain Morgan, Windsor och Bushmills whiskey, Smirnoff, Cîroc och Ketel Vodka, Baileys, Tanqueray och Guinness.

Diageo är ett globalt företag med verksamhet i fler än 180 länder runt om i världen. Bolaget är noterat på börserna i både New York och London. För mer information om Diageo, medarbetare, varumärken och resultat besök diageo.com. Där finner du även information om Diageos omfattande arbete för att främja ansvarsfull alkoholkonsumtion.

Please drink responsibly.