Intresset för mörk rom ökar i Sverige

Var femte svensk man säger att deras intresse för mörk rom har ökat det senaste året.  En tredjedel av respondenterna anger även att de umgås mer på barer och restauranger under december än andra månader på året och två av fem män beställer gärna in drinkar gjorda på rom i baren. Det visar en undersökning gjord av SSI på uppdrag av Diageo med 1000 män mellan 26 – 29 november 2013.

Allt fler blir intresserade av mörk rom i Sverige. Närmare 18 procent säger att deras intresse för mörk rom har ökat det senaste året.  December är en av de mest hektiska månaderna för restaurangbranschen, och 31 procent av männen i undersökningen säger även att man är mer på barer och restauranger mer ofta än annars under julen. Vanligast är det bland yngre män i 25 – 34-års åldern (43 procent). 37 procent beställer oavsett gärna en romdrink i baren.

-  Svenskarna är mer kräsna och erfarna gäster idag, både på restauranger och barer på grund av ökat resande och ekonomisk prioritering. När man väl går ut vill man dricka bra drinkar och kan tänka sig betala för sig.  Mörk rom är väl värt att lägga pengarna på och det verkar allt fler svenskar veta om, säger bartender Tim Wallbom på Bar54 i Stockholm.

December innebär många adventsmingel och när män träffar sina vänner under julen har 16 procent av männen en drink gjord på rom i handen. Vanligast är det i åldern 25 – 34 år (19 procent). Rom och cola är fortfarande favoriten i alla åldersgrupper, men Mojito och Cuba Libre också ligger högt på listan. Speciellt den sistnämnda är populär hos män över 55 år då 14 procent anger det alternativet.

Topp 3: svenska mäns favoritdrinkar gjorda på rom
1.  Rom och cola, 25 %
2.  Mojito, 15 %
3.  Cuba Libre, 9 %

-  Whisky har sedan länge varit en stor favorit i Sverige, men vi märker att många blivit mer nyfikna på andra produkter, speciellt mörk, rom som är minst lika komplext. Nu finns Captain Morgan Black Spiced som är skapad av fin karibisk rom som lagrats på dubbelt svärtade ekfat och blandats med utvalda kryddor. En intressant produkt med juliga smaker och som hittas i kategorin för smaksatt sprit på Systembolaget. Om man är nyfiken på något lite mer premium och nytt, säger Maria Wessel, Innovation Manager Nordics på Diageo.

38 procent av männen som svarat på Diageos undersökning om rom kan tänka sig göra drinkar hemma och 37 procent kan beställa in en romdrink i baren. Yngre vuxna mellan 25 – 34 år är de som mest kan tänka sig beställa en till maten. De äldre, över 55 år, gillar mest att dricka dessa drinkar hemma. Generellt sätt är män även nyfikna på nya romsorter och 27 procent kan tänka sig gå på en dryckesprovning.

Topplista: detta kan svenska män tänka sig göra gällande rom
1.  Göra drinkar hemma gjorda på rom  38 %
2.  Beställa in en drink baserad på rom i baren  37 %
3.  Inget av alternativen  32 %
4.  Gå på en dryckesprovning för att testa nya romsorter  27 %
5.  Beställa in en drink baserad på rom som fördrink till maten  16 %
6.  Beställa en drink gjord på rom på restaurang till maten  11 %

För mer information, vänligen kontakta:
Robert Carlsson, Feel Communication, tel: 070-6340429
robert@feelcommunication.se

Om undersökningen
Undersökningen är gjord av SSI (www.surveysampling.com) mellan den 26-29 november 2013. 1000 män i åldern 25 – 65 år har svarat. Trots att det är en webbundersökning kan man i och med antalet svarande se dra slutsatser och se vissa trender och tendenser.

Om Captain Morgan Black Spiced
Captain Morgan Black Spiced är skapad av karibisk rom som lagrats på dubbelt svärtade ekfat och blandats med utvalda kryddor – rik kryddnejlika och fin cassiabark med inslag av vanilj för en fylligare smak. Den serveras bäst ”on the rocks”, med ginger ale eller Julmust.  Finns att köpa på Systembolaget inom kategorin smaksatt sprit (artikelnummer 534-01, pris 269 SEK).

• julmustdrink
  • jul
  • captain morgan black spiced
  • captain morgan