Julen - högtiden då kvinnor rår om sig själva

Julen är högtiden då kvinnorna hittar mer tid, både för sig själv och sina väninnor. Nästan hälften av landets kvinnor planerar att umgås med sina väninnor under julledigheten och nästan var femte ska träffa dem mer under jul än vanligtvis. Favoritplatser att umgås på är barer eller restauranger och det man pratar om mest är relationer. Fler än var fjärde kvinna spenderar upp till 2000 kr på julklappar till sig själv, främst kläder och skönhetsbehandlingar. Det visar Baileys undersökning som YouGov gjort med 1 000 kvinnor i åldern 25 – 45 år mellan 28 november – 2 december 2013.

För kvinnorna betyder julen 2013 att prioritera sig själv och att sina väninnor. Nästan hälften av landets kvinnor (48 procent) kommer att umgås med sina väninnor under julledigheten. Speciellt vanligt är det hos de yngre, 25 – 35 år, där 57 procent samma det. Nästan var femte kvinna (16 procent) ska umgås mer med sina väninnor mer under julledigheten än annars. Speciellt vanligt är det i Malmö där en fjärdedel (24 procent) uppger det.

-  Rent generellt kan man se att vi är mer stressade i dag än förr och därför har vi mindre tid över att umgås med våra vänner. En annan trend jag märkt av är att ju mer aktiv en person är på sociala medier desto färre personliga möten verkar man ha med sina vänner. Under julledigheten passar dock många på att ta igen det och verkligen träffas. Enligt forskning är bland annat just goda relationer avgörande för såväl vår psykiska som fysiska hälsa. Därför är det viktigt att vårda de vänskapsrelationer man har som man mår bra av, säger Jacqueline Joo, relationscoach.

Relationer, familj och jobb
För kvinnor tar sig julen uttryck i adventsmingel (30 procent), shopping (16 procent) och att man umgås mer med vänner över lag (14 procent). När man umgås träffas var tredje (33 procent) ute på en bar eller restaurang. Vanligast är det i Stockholm där 46 procent gör det mot 31 procent i Göteborg. På topplistan över samtalsämnen hamnar relationer (54 procent), familj (53 procent) och jobb (47 procent). Det är även vanligt att man pratar om mat och dryck.

2000 kronor i julklappar till sig själv
Fler än var fjärde svensk kvinna (26 procent) spenderar upp till 2 000 kr mer på sig själv under december än andra månader på året. Kläder ligger i topp (25 procent) följt att festkläder (16 procent) och skönhetsbehandlingar (11 procent).

Topp 5: detta unnar kvinnor sig själv under julmånaden december
1. Kläder  25 %
2. Festkläder  16 %
3. Skönhetsbehandlingar  11 %
4. Resa  10 %
5. Skor  5 %

Baileys exklusiva Julbar 19-21 december
Fredag 20 och lördagen den 21 december kommer Baileys ge kvinnor en exklusiv julbar på Esque, en ny cocktailbar i Stockholm. Här finns möjlighet att provsmaka Baileys Juliga Kladdkaka, gjord av 26-åriga konditorn och stjärnskottet Josefine Baummann, senast känd från Dessertmästarna, men som annars jobbar på Chokladfabriken i huvudstaden. Esque barchef Martin Elmquist har tagit fram Baileys Christmas Serve. Baileys Julbar är öppen mellan kl 15.30 – 01.00 den 19-21 december på Esque (www.esque.se).

-  Baileys Original Irish Cream är en av världens mest populära likörer bland kvinnor och Baileys Julbar är en hyllning till alla dem som vill ha kvalitetstid med sina väninnor i jul. Vi vill möjliggöra och skapa en plats mitt i julrushen där man kan umgås och hämta andan ett tag, säger Maria Wessell, Innovation Manager Nordics på Diageo.

Hashtag #tjejmys
Tar man en bild från Baileys Julbar och lägger upp den på Instagram med hashtagen #tjejmys, bjuds det på en extra bit av Baileys Juliga Kladdkaka om den visas upp för bartendern på plats.

För mer information vänligen kontakta:
Robert Carlsson, Feel Communication
070-6340429 eller robert@feelcommunication.se

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov under perioden 28 nov - 2 dec 2013.  Sammanlagt har 1058 intervjuer via internet genomförts med kvinnor i Sverige i åldern 25 – 45 år. Urvalet är representativt för den svenska kvinnliga befolkningen vad gäller ålder och region. Data vägdes utifrån kriterierna ålder och region mot bakgrund av en modell från Statistiska Centralbyrån, så att resultatet är representativt för befolkningen i förhållande till det totala antalet personer som har deltagit i undersökningen.

För mer information om Baileys besök
www.baileys.com.

Om BAILEYS
BAILEYS var världens första gräddlikör, en unik blandning av mjuk irländsk grädde, premium sprit och whisky. Den har vunnit fler medaljer än någon av sina konkurrenter i den prestigefyllda tävlingen San Fransisco World Spirits Awards och är 2012 års guldvinnare. Den är även världens bäst säljande likörer med en försäljning av över 82 miljoner flaskor världen över varje år. www.baileys.com