Några av Sveriges främsta bartenders gör upp i den prestigefulla tävlingen WORLD CLASS

Den 22 november är det dags för den första av två svenska deltävlingar i en av världens mest prestigefulla bartendertävlingar – WORLD CLASS. Totalt tävlar 23 bartenders om att bli en av tre att gå vidare till den Västeuropeiska finalen i London i maj 2012 och där efter till den globala finalen i Sydamerika sommaren 2012 och kampen om den åtråvärda titeln ”WORLD CLASS Bartender of the Year”.

World Class är en av bartenderbranschens mest prestigefulla tävlingar, där upplägget lika mycket handlar om utbildning som tävling. Deltagarna som tävlar om titeln ”World Class Bartender of the Year” är några av de främsta inom bartenderyrket. Tävlingskategorin på första deltävlingen är ”Classics with a twist” där de tävlande bedöms på bland annat kreativitet, teknik och service, allt under tidspress och inför den krävande juryn.

-  Vi tycker att det ska bli väldigt roligt att ännu en gång få arrangera WORLD CLASS i Sverige. Vi har många riktigt duktiga bartenders och detta är en chans för dem att få visa vad de går för, både nationellt och internationellt, säger Malin Möllerberg, Diageo.

Dagens jury, består av:

Hidetsugu Ueno - En av världens främsta bartenders, en legend inom sitt yrke samt ägare av baren High Five i Ginza, Tokyo, känd som en av världens bästa barer.

Eric Lorincz - Vinnare av WORLD CLASS 2010. Arbetar som senior mixologist på The America Bar på Savoy i London.

Per Styregård - Chefredaktör på White Guide.

Jens Dolk - Vinexpert och recensent på bl.a. TV4 och SvD.

Om World Class

Bartendertävlingen och utbildningen World Class startades av Diageo Reserve – premiumsegmentet hos Diageo – år 2008. Tävlingen syftar till att utbilda och inspirera bartenders över hela världen till att skapa nya spännande cocktails och kunna erbjuda exceptionell service till sina kunder på några av världens bästa barer.

Hittills har cirka 15 000 bartenders utbildats genom tävlingen. Mer än 40 länder deltar och antalet deltagare skiftar beroende på landets storlek. Från Sverige deltar totalt 23 bartenders i 2012 års upplaga. World Class är en av de största och mest prestigefulla bartendertävlingarna i världen och deltagarna, som tävlar i flera kategorier, bedöms av några av världens mest respekterade bartendergurus.

Läs mer om World Class och följ den internationella tävlingen på facebook http://www.facebook.com/GlobalWorldClassFinals

För praktisk information, önskemål om att besöka delfinalen i Stockholm, vänligen kontakta:

Nina Brogård, Wenderfalck, nina@wenderfalck.com, tel: + 46 762 06 47 77

För mer information om Diageo, vänligen kontakta:

Frida Nilsson, Corporate Relations Manager Nordics, frida.nilsson@diageo.com, tel: +46 702 61 39 63

Deltagarlista

Boudy Ghostine – Miss Voon