Nu är det avgjort!

World Class är en av bartenderbranschens mest prestigefyllda tävlingar och har anordnats sedan 2008. Tre svenska bartenders, Mattias Skoog, Rikard Enell och Andreas Andersson, tävlade den 29-30 maj mot varandra om en plats i den globala finalen i Rio de Janeiro 8-12 juli. Den svenska vinnaren blev Rikard Enell som nu kommer att tävla om den eftertraktade titeln World Class Bartender of the Year

Konkurrensen var stenhård bland de tre svenska delfinalisterna; Mattias Skoog, Nobis Hotel i Stockholm, Rikard Enell, Le Rouge i Stockholm, och Andreas Andersson, Boom Boom Room i Halmstad. De gjorde alla tre riktigt bra ifrån sig under de två tävlingsdagarna och imponerade på några av världens mest framstående profiler inom barbranschen.

Efter att de olika tävlingsmomenten genomförts var det slutligen Rikard Enell som imponerade mest på juryn och utsågs till svensk vinnare. Därmed representerar Rikard Sverige i den globala finalen i Rio de Janeiro i juli. De tävlande bedöms inte bara på drinkarnas smak utan även på kreativitet, teknik, presentation samt deras kunskap kring de olika råvarorna.

Till vardags arbetar Rikard som barchef på Le Rouge i Stockholm. Han har en gedigen bakgrund som bartender och har arbetat i branschen i cirka 13 år. Han började av en slump bakom baren i franska alperna och sedan dess har restaurangbranschen varit hans säte. Såhär sa Rikard när han gick vidare i den första delfinalen i november 2011:

– Motiveringen till att jag vann var att jag visade en ödmjukhet bakom baren, vilket är precis den känsla jag har till mitt yrke och mina gäster. Det känns väldigt smickrande att nomineringen faktiskt överensstämmer med mina känslor för yrket, säger Rikard Enell, Le Rouge, Stockholm.

Rikard kommer nu att representera Sverige och tävla mot de övriga närmare femtio finalisterna i den globala finalen av World Class i Rio de Janeiro, Brasilien, i juli. Bara en kan bli World Class Bartender of the Year.

Om World Class
Bartendertävlingen och utbildningen World Class startades av Diageo Reserve – premiumsegmentet hos Diageo – år 2008. Tävlingen syftar till att utbilda och inspirera bartenders över hela världen till att skapa nya spännande cocktails och kunna erbjuda exceptionell service till sina kunder på några av världens bästa barer.

Hittills har cirka 15 000 bartenders utbildats genom tävlingen. Nära 50 länder deltar och antalet deltagare skiftar beroende på landets storlek. Från Sverige deltog totalt 20 bartenders i årets upplaga. World Class är en av de största och mest prestigefulla bartendertävlingarna i världen och deltagarna, som tävlar i flera kategorier, bedöms av några av världens mest respekterade bartendergurus.

• bartender
  • bartendertävling