Nya Singleton Spey Cascade utmanar det traditionella med spännande smakupplevelser

Nya Singleton Spey Cascade bör avnjutas i en inspirerande miljö med personer som älskar att experimentera med och äta god mat. Upplev hittills oupptäckta smaker och dofter tillsammans med en single malt som har toner av råsocker och rostade nötter. Bryt den oskrivna regeln om öl eller vin till maten och överraska vänner med sofistikerade cocktails gjorda på whisky som kompletterar och förhöjer smakerna i menyn. Mjuka och balanserade Singleton Spey Cascade finns på Systembolaget från den 1 december för 329 kr.

Singleton-familjens senaste produkt Spey Cascade är en 40-procentig single malt med inslag av nötter och sött brunt socker. Det är en mjuk och balanserad whisky där destilleriet noga valt ut varje fat för att förhöja de viktigaste och mest framträdande tonerna, en kombination som gör det lätt att identifiera de smaker som Singleton står för.  Singletons tastemakers är besatta av att göra god whisky.

-  Single malts handlar om smak men ses ofta som alltför traditionella, gammeldags och endast för konnässörer. Det är först när man experimenterar med smaker och vågar bryta mot gamla traditioner som nya upplevelser kan skapas. Många kanske aldrig har provat whisky tidigare, men i Sverige, där kunskapen och intresset kring dryck och matlagning aldrig varit större, tror jag många både vill och vågar testa nytt och bryta en del tabun. Som exempelvis sofistikerade men enkla cocktails till maten, säger Rikard Enell, whiskyexpert, svensk mästare i cocktails samt bartender på Taverna Brillo i Stockholm.

Det finns i dag en oskriven regel i Sverige att man enbart ska dricka alkoholhaltiga drycker som öl eller vin till maten. Men trenden att para ihop cocktails och mat kommer ursprungligen från USA och allt fler blir nyfikna och intresserade även i Sverige. Restaurang Pharmarium i Stockholm öppnade i mars och är idag den enda i landet som serverar cocktails till utvalda rätter.

-  Alkoholen i cocktails hjälper till att både komplettera och förhöja smakerna i maten eller tvärt om. Det skapar helt nya och överraskande smakkombinationer. Vår cocktail ”Singleton Sweet Ginger” är gjord på Singleton Spey Cascade, ingefära, honung, citron och Ginger Ale. Jag rekommenderar att servera den tillsammans med vårt recept på pilgrimsmusslor och kål då de framhäver smaken av whiskyn på ett bra sätt. Drinken ska inte vara för stark, den är enkel att göra hemma och fungerar även bra att servera som bål, säger Niklas Lindgren, assisterande barchef på restaurang Pharmarium.

Drink: ”Singleton Sweet Ginger”
2 cl Ingefärsjuice
2 cl Honung
5 cl Singleton
3 cl Citronjuice
Fyll upp med Ginger Ale

Gör så här:
Blanda ingedienserna i en shaker tillsammans med is. Häll upp i glas och fyll upp med Ginger Ale. Dekorera med en citronskiva. Servera direkt

Maträtt: Pharmariums pilgrimsmussla med kål
Nystekt pilgrimsmussla
Blomkålspuré
Friterad svartkål
Fänkåls dill
Smaksättning: picklad chili, gräslök och apelsinzest.

Gör så här:
Stek pilgrimsmusslan lätt. Koka blomkålen och mixa till puré. Fritera svartkål i olja i en kastrull. Garnera och smaksätt med fänkålsdill (det på toppen på fänkålen), picklad chili (finns att köpa färdig), hackad gräslök och apelsinzest.

Korta fakta: Singleton Spey Cascade

• Finns att köpa på Systembolaget från och med 1 december 2014.
  • Artikelnummer: 402.
  • Alkoholhalt: 40 %
  • Pris: 329 kr för 70 cl.
  • Smak: Lagring på europeiska och amerikanska ekfat ger en mjuk, rik och balanserad single malt med toner av brunt råsocker och rostade nötter
  • Andra produkter som ingår i Singleton-familjen är Singleton 12 yo som är tillgänglig på Systembolaget och Sunray och Tailfire som inte är tillgängliga i Sverige.

För mer information vänligen kontakta:
Eleonor Dahlberg, Feel Communication
eleonor@feelcommunication.se

• singleton
  • whisky
  • single malt
  • smakupplevelse
  • rikard enell
  • pharmarium

Diageo är världens ledande tillverkare av alkoholdrycker med en framstående varumärkesportfölj inom kategorierna sprit, öl och vin inom premiumsegmentet. Diageos varumärken omfattar bland andra Johnnie Walker, Crown Royal, J&B, Buchanan, Captain Morgan, Windsor och Bushmills whiskey, Smirnoff, Cîroc och Ketel Vodka, Baileys, Tanqueray och Guinness.

Diageo är ett globalt företag med verksamhet i fler än 180 länder runt om i världen. Bolaget är noterat på börserna i både New York och London. För mer information om Diageo, medarbetare, varumärken och resultat besök diageo.com. Där finner du även information om Diageos omfattande arbete för att främja ansvarsfull alkoholkonsumtion.

Celebrating life every day, everywhere.