Rikard Enell från Le Rouge är första svensk att gå vidare i bartendertävlingen WORLD CLASS

Tisdagen den 22 november, gick den första av två svenska deltävlingarna i Diageos bartendertävling WORLD CLASS av stapeln på Nobis Hotel i Stockholm. WORLD CLASS är en av bartenderbranschens mest prestigefyllda tävlingar och för andra året i rad bjuds svenska bartenders in till att tävla. Rikard Enell är den första av totalt tre svenska finalister som får åka till London med chans att gå vidare till den globala WORLD CLASS-finalen i Sydamerika sommaren 2012.

Under dagen deltog totalt 17 bartenders i såväl utbildning och workshop som tävlingsmoment. Dagens tävlingskategori var ”Classics with a twist”. Deltagarna fick göra en klassisk cocktail samt en ”Classic with a twist” där de själva har fått tolka ett klassiskt recept. Bedömningen görs på teknik, smak, presentation, kunskap kring drinkens historia samt kreativitet och nyskapande. Allt detta under tidspress och inför den krävande juryn, bestående av:

Hidetsugu Ueno – En av världens främsta bartenders, en legend inom sitt yrke samt ägare av baren High Five i Ginza, Tokyo, känd som en av världens bästa barer.

Eric Lorincz – Vinnare av WORLD CLASS 2010. Arbetar som senior mixologist på The American Bar på Savoy i London.

Per Styregård – Chefredaktör på White Guide.

Jens Dolk – Vinexpert och recensent på bl.a. Tv4 och Svenska Dagbladet.

Slutligen var det Rikard Enell från Le Rouge som lyckades imponera mest på juryn och utsågs till dagens vinnare med sin moderna tolkning av klassikern Blood & Sand som han döpt om till Blood & Snow. Juryns motivering löd: Trots nervositet lyckades Rikard imponera på samtliga jurymedlemmar med sina kunskaper, sin presentation och ett ödmjukt intryck bakom baren. Han är väl värdig att gå vidare i WORLD CLASS, säger Hidetsugu Ueno, juryordförande.

Rikard arbetar till vardags som barchef på Le Rouge i Stockholm. Han har en gedigen bakgrund som bartender och har arbetat i branschen i cirka 13 år. Han började av en slump bakom baren i franska alperna och sedan dess har restaurangbranschen varit hans säte. Idag är cocktails inte bara ett yrke utan ett stort intresse.

–       Motiveringen till att jag vann var att jag visade en ödmjukhet bakom baren, vilket är precis den känsla jag har till mitt yrke och mina gäster. Det känns väldigt smickrande att nominering faktiskt överensstämmer med mina känslor för yrket, säger Rikard Enell, Le Rouge.

Rikards vinnardrink Blood & Snow: 35 ml Johnnie Walker Blue Lable, 18 ml torr vermouth Dolin och 10 ml Svensk punsch samt 5 droppar apelsinblomsvatten. Stammen på cocktailglaset var inlindat i ett snöre smaksatt av apelsinskal samt noga utvalda kryddor för att ge doften av apelsin utan att använda apelsin i själva drinken.

Om WORLD CLASS

Bartendertävlingen och utbildningen WORLD CLASS startades av Diageo Reserve – premiumsegmentet hos Diageo – år 2008. Tävlingen syftar till att utbilda och inspirera bartenders över hela världen till att skapa nya spännande cocktails och kunna erbjuda exceptionell service till sina kunder på några av världens bästa barer.

Hittills har cirka 15 000 bartenders utbildats genom tävlingen. Mer än 40 länder deltar och antalet deltagare skiftar beroende på landets storlek. Från Sverige deltar totalt 17 bartenders i 2012 års upplaga. WORLD CLASS är en av de största och mest prestigefulla bartendertävlingarna i världen och deltagarna, som tävlar i flera kategorier, bedöms av några av världens mest respekterade bartendergurus.

Läs mer om WORLD CLASS och följ den internationella tävlingen på facebook http://www.facebook.com/GlobalWorldClassFinals

För praktisk information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:

Nina Brogård, Wenderfalck, nina@wenderfalck.com, tel: + 46 762 06 47 77

För mer information om Diageo, vänligen kontakta:

Frida Nilsson, Corporate Relations Manager Nordics, frida.nilsson@diageo.com, tel: +46 702 61 39 63

Deltagare:

Boudy Ghostine                   Miss Voon