Sveriges bästa bartender utsedd

Efter två hektiska tävlingsdagar i Köpenhamn har den svenska mästaren i cocktails blivit korad i Diageo World Class Nordic Final. Årets vinnare är Rikard Enell från Taverna Brillo i Stockholm. Han har därigenom kvalificerat sig till det inofficiella världsmästerskapet för bartenders.

Rikard Enell från Taverna Brillo i Stockholm kan nu skryta med att vara svensk mästare i cocktails. Tillsammans med Hardeep Rehal från 1105 i Danmark och Jesper Høst från No. 19 i Norge har han dessutom säkrat en plats i Diageo World Class Global Final (även känt som inofficiellt VM), som hålls i Storbritannien i juli. Hardeep Rehal gick även hela vägen och kan nu titulera sig som Nordens bästa bartender. Totalt 27 bartenders från Sverige, Norge och Danmark deltog i den nordiska finalen.

Finalen hölls under två dagar, där den första dagen ägde rum på Holmens Kanal Cocktailbar och andra dagen på Hotel D’Angleterre. De bartenders som tävlade blev bedömda av tidigare vinnare och deltagare samt experter inom branschen. Kreativitet, showmanship och framför allt stadiga händer var det som domarna främst tittade på när de satte sina betyg.

- Det är en fantastisk känsla och det här har verkligen överträffat mina förväntningar. Jag har haft toppar och dalar under tävlingen men jag tror att min erfarenhet har gjort en stor skillnad för mig. Cocktails är min passion och min hobby och jag ser fram emot att ta den nordiska mattrenden till den globala finalen och skapa riktigt extraordinära cocktails. Säger Rikard Enell, som numera kan titulera sig Sveriges bästa bartender.

Nästa stopp London

Medan förra årets globala final ägde rum på ett kryssningsfartyg i Medelhavet, stiger i år 50 bartenders från hela världen ombord på ett tåg i Skottland med slutstation London. Under fyra dagar visar deltagarna sina talanger och färdigheter i att göra roliga, uppfinningsrika och dekorativa drinkar som fungerar som inspiration för branschen samt visar på trender inom bartenderyrket.

För första gången i tävlingen, som nu är inne på sitt sjätte år, har alla med ett intresse för drinkar möjlighet att komma till den globala finalen. Här kan du uppleva mästarkurser, evenemang och själv få prova på utmaningarna som de professionella bartenderna står inför.

Deltagarna i den nordiska finalen utan inbördes ordning:

Danmark:

Hasse Bank Johanssen, 2013 WC-finalist Danmark

Mathin Lundgren, Indiscreet, Sverige

Om Diageo World Class

Diageo World Class är världens största och mest prestigefulla bartendertävling. 15.000 bartenders från 50 länder har till dags dato utbildats genom tävlingen, som funnits i sex år.

Under tävlingsprocessen testas bartendernas färdigheter i mixologi och under tiden skapas exceptionella dryckesupplevelser som tar bartenderyrket till nya nivåer.

Diageo World Class ger också bartenders vägledning och utbildning genom partnerskap med några av branschens mest kompetenta karaktärer och vinnaren går direkt till den internationella toppen.

Bartenders tävlar i en mängd olika utmaningar som alla är baserade på Diageos portfölj av reverse-brands: Ketel One, Ciroc, Tanqueray No.TEN, Don Julio, Zacapa, Talisker, Cardhu, Singleton Classic Malts och Johnnie Walker Gold Label, Johnnie Walker Blue Label och Johnnie Walker Platinum Label.

• bartendertävling
  • hardeep rehal
  • taverna brillo
  • rikard enell