TIM PHILLIPS FRÅN AUSTRALIEN ÄR VINNARE AV BARTENDERTÄVLINGEN WORLD CLASS 2012

Den 12 juli utsågs Tim Phillips från cocktailbaren Hemmesphere i Australien till vinnare av Diageos prestigefulla bartendertävling WORLD CLASS BARTENDER OF THE YEAR 2012. Tim tävlade mot 50 av världens bästa bartenders bland annat Rikard Enell från Le Rouge i Stockholm.

Sedan hösten 2011 har nationella delfinaler pågått världen runt och totalt 50 bartenders har valts ut för att representera sitt land i den globala finalen i Rio de Janeiro. På plats i Rio har de fått möjlighet att tävla om titeln WORLD CLASS BARTENDER OF THE YEAR och därmed gå i fotspåren av bartendergiganter så som Manabu Ohtake, Erik Lorincz och Aristotelis Papadopoulos.

Tävlingen och utbildningen WORLD CLASS handlar lika mycket om att skapa fantastiska cocktails som att förstå sig på råvarorna man jobbar med och att presentera sina skapelser på ett kreativt och inspirerande sätt. Under den krävande veckan i Rio fick finaldeltagarna visa sina kunskaper inom bartenderyrket för några av de högst aktade namnen i branschen, så som Dale DeGroff, Salvatore Calabrese, Peter Dorelli, Gary Regan, Hidetsugu Ueno och Daniel Estremadoyro.

Igår kväll utsågs alltså australiensiske Tim Phillips till vinnaren av årets tävling och fick därmed titeln RESERV WORLD CLASS BARTENDER OF THE YEAR 2012. Tim jobbar till vardags på lyxiga cocktailbaren Hemmesphere i Sydney, Australien.

Jag är jätteglad över att ha tilldelats titeln Diageo Reserve WORLD CLASS Bartender of the Year bland alla de exceptionella talanger jag tävlat tillsammans med den här veckan. Under hela min karriär har jag haft en stark passion för cocktails och jobbat för att skapa en unik upplevelse för kunden. Jag har denna vecka inspirerats av den otroligt höga standarden och ser fram emot det kommande året med resor, att träffa kollegor världen över och att fortsätta skapa unika upplevelser för mina kunder, säger Tim Phillips.

Sveriges representant i Rio de Janeiro, Rikard Enell, har under veckan lyckats imponera på såväl kollegor som domare. Till vardags arbetar Rikard som barchef på Le Rouge i Stockholm.

Det har varit en otroligt inspirerande vecka. Jag har träffat kollegor från hela världen och upplevt nya tekniker, kreationer och fått nya kunskaper runt såväl Diageos varumärken som övriga drinkingredienser. Nu ser jag fram emot att använda mig av mina nya kunskaper hemma i Sverige, säger Rikard Enell.

Bland de nordiska länderna var det Danmark som platsade sig bäst i tävlingen då Kaspar Riewe Henriksen från cocktailbaren Ruby i Köpenhamn tog sig ända till slutfinal och där imponerade med sitt metodiska lugn och enkla, stilrena cocktails.

Följande deltävlingar har finalisterna gått igenom under tävlingarna i Rio de Janiero

TROPICAL JOURNEY

HOLLYWOOD, BOLLYWOOD, HONG-KONG

COCKTAIL MASTERY