Assa Abloy äger fabrik i illegal bosättning

Svenska Assa Abloy tillverkar lås och säkerhetslösningar i en fabrik som ligger i en illegal israelisk bosättning på Västbanken. SwedWatch, Svenska kyrkan och Diakonia presenterar idag en rapport som visar att företaget därmed inte respekterar internationell humanitär rätt. Därför uppmanas Assa Abloy av organisationerna att flytta fabriken.

Svenska Assa Abloy äger Mul-T-Lock, ett företag vars fabrik ligger i en illegal israelisk bosättning på Västbanken. Fabriken ligger i industrizonen Barkan som är en del av den israeliska bosättningen Ariel.

- När Assa Abloy väljer att investera inom en illegal bosättning, så investerar de också i fortsatt mänskligt lidande, för både israeler och palestinier. Det innebär även att det svenska företaget bidrar till att motverka fredsprocessen, eftersom bosättningspolitiken är ett av de största hindren för denna process, säger Bo Forsberg, generalsekreterare på Diakonia.

Enligt internationell humanitär rätt är alla israeliska bosättningar på ockuperat palestinskt territorium olagliga. Detta har betonats av bland andra FN:s säkerhetsråd och den Internationella domstolen i Haag.

Assa Abloy har sedan den 9 oktober haft tillgång till rapporten med möjlighet att påpeka sakfel och kommentera slutsatserna. Assa Abloy har valt att varken svara på frågan om hur företaget ser på det faktum att fabriken ligger på mark som inte erkänns som israeliskt territorium av Sverige, EU eller FN, eller frågan om vilka åtgärder de vidtagit för att utreda markägarförhållandet och för att säkerställa att inga enskilda individers och lokalsamhällens rättigheter kränks. De hänvisar i stället till israelisk lagstiftning.

- Internationell rätt slår fast att israelisk lag inte får utsträckas att gälla civil verksamhet på ockuperat område. Därför bör ett svenskt företag inte heller hänvisa till israelisk lag för en verksamhet som de bedriver på ett område som inte erkänns som israeliskt varken av Sverige, EU eller FN, säger Margareta Grape, utrikeschef på Svenska kyrkan.

Diakonia, Svenska kyrkan och SwedWatch uppmanar Assa Abloy att omedelbart stoppa alla investeringar i fabriken i Barkan och att flytta fabriken in i Israel eller till någon annan plats där internationell lag respekteras. Organisationerna föreslår vidare att en oberoende kommitté tillsätts för att fastställa vem som äger marken som fabriken står på samt eventuell lämplig kompensation.

För mer info kontakta:
Emma Hernborg, pressekreterare Diakonia: 073-442 14 84