Kräv möjlighet att resa in i Gaza, EU!

EU:s utrikesministrar och Catherine Ashton, unionens höga representant för utrikesfrågor, måste kräva rätten att resa in i Gaza. Det uppmanar 17 europeiska organisationer utrikesministrarna inför ett informellt möte den 5-6 mars.

Organisationerna uppmanar också ministrarna att ta ett gemensamt beslut att inte böja sig för Israels vägran att tillåta utländska högt uppsatta politiker inresa i Gaza, samt att vid varje tillfälle de besöker Israel och Västbanken också besöka Gaza.

- EU:s höga representant Ashton och EU:s ministrar måste ha möjlighet att med egna ögon se under vilka omständigheter civilbefolkningen i Gaza lever. EU ska inte acceptera att Israel förvägrar höga politiker inom EU en möjlighet att besöka Gaza. Man måste också få se hur biståndsmedel från EU används i viktigt humanitärt arbete, säger Bo Forsberg, Diakonias generalsekreterare.

Frågan har aktualiserats av Ashtons planerade besök i Mellanöstern i mitten av mars. Organisationerna uppmanar nu unionens höga representant för utrikesfrågor att också inkludera Gaza i sitt besök för att med egna ögon se hur blockaden påverkar civilbefolkningen.

EU:s utrikesministrar kommer att diskutera fredsprocessen i Mellanöstern under sitt möte, samt blockaden som fortgår mer än ett år efter Israels militära offensiv i Gaza. Hem, företag, skolor, sjukhus och livsnödvändig infrastuktur som vatten- och elförsörjning ligger fortfarande i ruiner på grund av att Israel förhindrar införseln av nödvändigt byggnadsmaterial.

Organisationerna välkomnar EU:s uttalande i december om ett omedelbart och ovillkorligt öppnande av Gazas gränsövergångar. Men om EU menar allvar med sitt uttalande måste man sätta kraft bakom orden och ta internationellt ledarskap i påverkansarbetet för att blockaden ska upphöra. EU bör också understryka att man villkorat uppgraderingen av relationerna med Israel till att landet stärker respekten för de mänskliga rättigheterna och internationell lag, vilka också måste gälla i relation till blockaden av Gaza.

Kontakta Diakonias pressekreterare Erika Bergman för frågor och mer information: 073-442 14 84.

Organisationerna är: Amnesty International EU, Broederlijk Delen, CAFOD, CCFD Terre Solidaire, Christian Aid, Cordaid, Diakonia, Defence for Children International, Euro-Mediterranean Human Rights Network, International Federation for Human Rights, ICCO, IKV Pax Christi Netherlands, Medical Aid for Palestinians, medico international, Pax Christi International, Rehabilitation and Research Centre for Torture Victims, War Child.

• Religion, tro

• mänskliga rättigheter