Skatteflykten - ett fult spel med miljoner förlorare

Allt fler utländska företag och regeringar vänder blickarna mot länderna söder om Sahara för att investera i det som betraktas som världens kanske viktigaste marknad. Inte minst den svenska regeringen vill se investeringar från svenska företag och pensionsfonder. Men expansionen sker ofta på bekostnad av lokalbefolkningen. Företagen undviker i mesta möjliga mån att betala skatt och flyttar genom komplicerade transaktioner vinsterna till skatteparadis. De redan fattiga går miste om stora summor som hade kunnat bekosta utbildning, sjukvård och andra insatser mot fattigdomen. Det hela kallas skatteflykt och är ett fult spel med få vinnare och miljoner förlorare.

För att lyfta frågan har Diakonia tagit fram spelet Skatteflykten. Ett lättillgängligt, ”bakvänt” onlinespel, där man som storföretagare ska snuva de fattiga på så mycket pengar som möjligt.

Vinner spelet gör den som får mest kapital med sig till skatteparadiset. Förlorare är alltid lokalbefolkningen - inte bara i spelet utan i allra högsta grad i verkligheten. För varje biståndskrona försvinner tio kronor från utvecklingsländerna i kapitalflykt. Merparten av det (60%) är skatteflykt.

De som spelar erbjuds att via high score-listan skriva på en namninsamling som efter valet ska överlämnas till nästa regering. Syftet är att påverka beslutsfattarna att arbeta för lagar som tvingar företagen till öppenhet. Dels genom att redovisa vinster i respektive land (s.k. land-för-land rapportering), dels genom att upprätta offentliga register på ägare så att de verkliga förmånstagarna inte kan gömma sig bakom anonyma skalbolag i skatteparadis.

I samband med lanseringen av spelet kommer Diakonias unga aktivister starta en kampanj för att fram till valet i september, främst via sociala medier, få så många som möjligt att spela på skatteflykten.nu och uppmärksamma frågan. Diakoniaaktivisterna kommer också att åka runt på sommarens musikfestivaler och finnas på Almedalen med ett stort arkadspel.

För frågor om skatteflykt, vänligen kontakta:
Penny Davies, policyrådgivare utvecklingsfinansiering, Diakonia, 08-453 69 35, 0734-21 35 37
penny.davies@diakonia.se

För material och information om aktivistkampanjen:
Sara Hugosson, mobiliseringshandläggare Diakonia, 08-453 69 08
sara.hugosson@diakonia.se