Jonas Jacobsson ny VD på Digpro Solutions AB

Jonas Jacobsson tillträder den 4 september 2012 som ny VD i ett av Digpros dotterbolag, den svenska verksamheten som drivs av Digpro Solutions AB. Han tar över efter Bo Lundgren som har varit VD för bolaget i 22 år.

Jonas började sin karriär på ABB där han jobbade i 11 år, de sista 6 åren var han ansvarig för ABBs satsning på nätinformationssystem. Efter Digpros övertagande av ABBs verksamhet inom området för nätinformationssystem har Jonas jobbat som marknadschef på Digpro i 6 år. Han har examen i industriell ekonomi från Linköpings universitet och har även studerat Master of Science på CWRU i Cleveland, USA.

- Jag ser fram emot uppdraget att leda Digpro, ett företag med inte bara fantastiska produkter utan även också väldigt motiverade medarbetare. I min nya roll kommer jag även fortsätta upprätthålla det täta samarbetet med Digpros kunder som är en stor del av vår framgång.

Digpro har genom åren varit väldigt framgångsrika på marknaden för geografiska informationssystem och vi har haft en stor tillväxt och tillströmning av nya kunder. I min nya tjänst som VD kommer jag fortsätta att driva utvecklingen av våra produkter och se till att Digpro behåller sin position som ledande GIS/NIS leverantör på den svenska marknaden, berättar Jonas Jacobsson.

- Jag är väldigt glad och trygg att få lämna över ansvaret till Jonas Jacobsson, berättar Bo Lundgren.

Jonas har förutom lång erfarenhet och gedigen kunskap inom vår nisch ett brinnande engagemang i våra produkter och jag är övertygad om att hans goda ledaregenskaper kommer att utveckla verksamheten ytterligare.

Vi har under de senaste tio åren etablerat oss som ett av Sveriges mest framgångsrika företag inom området för geografiska informationssystem. En avgörande framgångsfaktor har varit utvecklingen av våra innovativa och värdeskapande produkter inom energi-, telekom- och kommunsektorn.

Efter mina 22 år som VD på Digpro är jag mycket stolt över vad vi har åstadkommit, framförallt inom produktområdet. Vi är nu redo att ta nästa steg och fortsätta vår expansion på den svenska marknaden och samtidigt etablera våra produkter internationellt. Själv kommer jag nu att kunna fokusera fullt ut på vår internationalisering av Digpros produkter och på koncernövergripande frågor.

För mer information kontakta:

Jonas Jacobsson, VD Digpro Solutions, jonas.jacobsson@digpro.se

Bo Lundgren, koncernchef Digpro, bo.lundgren@digpro.se

• bo lundgren
  • jonas jacobsson
  • digpro

Om Digpro

Digpro är ett svenskt bolag med djupa kunskaper inom geografisk informationsteknik med över 20 år i branschen. Vi utvecklar GIS/NIS lösningar för hantering av el, fjärrvärme, VA, gas och telekomnät, samt lösningar för kommuner. med stöd för dokumentation, projekthantering, beräkning, underhåll samt drift. Omsättning år 2011-2012: 86 miljoner SEK, antal anställda ca 60. www.digpro.se

Agnieszka Hansén

Presskontakt Marknadskoordinator 08 50 63 26 00