Direktkonsult lanserar SPÅRA FISK, ett system för spårbarhet i fiskbranschen

Den 1 januari 2017 verkställs EU:s nya krav på spårbarhet för fiskbranschen. I samma våg införs även kravet att dagligen rapportera sina försäljnings- och produktionshändelser till Hav & Vattens databas – ett på pappret tidskrävande och manuellt arbete. Direktkonsult har utvecklat ett fristående system som gör arbetet till en snabb digital process, oavsett vilket affärssystem ditt företag använder.

All fisk som fångas eller importeras inom EU ska indelas i partier och vara märkta med den kravställda informationen. Systemet SPÅRA gör det enkelt att arbeta med partierna. SPÅRA sänder och hämtar partitransaktionerna hos Hav & Vatten helt automatiskt. Systemet är helt fristående vilket gör det möjligt att arbeta direkt i SPÅRA, eller integrera med företagets affärssystem.

”Vismas partner Direktkonsult har en kunskap om vår bransch som de andra leverantörerna vi jämförde med saknade och de var tydliga med hur projektet skulle genomföras. Det var en viktig faktor för vårt val”

Jessica Källbäcker, ekonomichef på Astrid Fiskexport

Var du än befinner dig kan du alltid logga in, registrera och rapportera dina partier med din mobil, surfplatta eller dator via SPÅRA:s webbgränssnitt.Du får en tydlig vy över dina partier med systemets sök- och sorteringsfunktion. Dessutom kan du visa och registrera nya händelser för varje parti som samtidigt rapporteras direkt till Hav & Vattens databas. Är du på språng är mobiltelefonen din bästa vän. Scanna streckkoden på partiet för att snabbt utläsa informationen och registrera nya händelser.

Att skapa nya partier kan vara tidskrävande men med SPÅRA förenklar du arbetet. All historik finns kvar i systemet och kan enkelt kopieras till nya partier, du behöver inte hissa segel på nytt så fort en färsk affär rors i hamn. Du kan till och med be dina externa leverantörer logga in och enkelt registrera era nya partier vid försäljning. När du får din fisk är partiet redan i systemet. Allt för att spara tid och öka spårbarheten.

”Vi på Direktkonsult uppmärksammade tidigt att rapporteringskravet för spårbarhet inte behöver vara en belastning för fiskbranschen, utan en naturlig konsekvens av konsumenternas ändrade prioriteringar. För alla vill vi väl veta var fisken kommer ifrån?”

Per Halvarsson, VD Direktkonsult

Sedan 1985 har vi på Direktkonsult arbetat efter samma ledstjärna. Vi vill göra företag starkare genom att vara en oberoende partner som alltid strävar efter de bästa lösningarna för kunden.

För mer information om SPÅRA FISK, kontakta Markus Sulkupuro, tel 031-93 97 48 eller e-post markus.sulkupuro@direktkonsult.se

Läs mer om SPÅRA FISK

Berörs ditt företag? Gör Direktkonsults test.

Direktkonsult på LinkedIn

• Naturresurser

• havs och vattenmyndigheten
  • spårbarhet fisk
  • spåra fisk och visma business
  • spårbarhet livsmedel
  • affärssystem fisk
  • spårbarhetskrav
  • eu-krav på spårbarhet
  • hållbarhet och spårbarhet
  • spårbarhet i fiskbranschen
  • it-system för daglig partirapportering
  • it-system för spårbarhet
  • spårbarhetssystem

Direktkonsult - en av Sveriges första vismapartners - med lång erfarenhet av att effektivisera verksamhetsprocesser. Inför regeländringarna 2017 i fiskbranschen har vi just nu starkt fokus på spårbarhet för fiskbranschen.

Markus Sulkupuro

Presskontakt Verksamhetsutvecklare 031-93 97 48