Äntligen dags för EM-kval - exklusivt i SBS Discovery TV

Världens största sport.
Europas mest prestigefulla turnering för landslag.
Och Sveriges hetaste studio.
Nu börjar EM-kvalresan mot Frankrike 2016 - exklusivt i SBS Discovery TV.

I september drar EM-kvalet i fotboll äntligen igång. För första gången någonsin kommer den svenska tv-publiken att kunna följa samtliga europeiska kvalmatcher i direktsändning i TV och via våra Play-tjänster.

SBS Discovery TV har under våren och sommaren rekryterat ett skickligt och rutinerat team - Karin Frick, Nora Henriksson, Anders Svensson, Niklas Jarelind och Hans Backe - för att leverera sändningar av absolut toppklass till den engagerade och passionerade fotbollspubliken.

- Vi är otroligt stolta över vårt team. Det finns mycket kunskap, erfarenhet och fotbollspassion i gänget och det är jag säker på att tittarna kommer att märka, säger Emir Osmanbegovic, sportchef på SBS Discovery TV.

- Det känns oerhört bra att kunna erbjuda det här fantastiska fotbollspaketet. EM-kvalet är Sveriges matcher – men också så mycket mer. Nu får tittarna äntligen chansen att följa hela kvalet och se samtliga 268 matcher. Det är häftigt, säger Emir Osmanbegovic.

Samtliga Sveriges matcher kommer att sändas i Kanal 5, med start 8 september då landslaget ställs mot Österrike på Ernst Happel-stadion i Wien.

På Kanal 9 sänds toppmatcherna från de andra kvalgrupperna, och här står världsmästaren Tyskland i fokus i premiären den 7 september, där Skottland utgör motståndet.

Naturligtvis kan alla matcher i Kanal 5 och Kanal 9 ses i HD-kvalitet.

Dessutom kommer samtliga 268 EM-kvalmatcher att finnas tillgängliga online för premiumabonnenter på Kanal 5 Play och Kanal 9 Play.

Här är höstens landskamper som visas i Kanal 5 och Kanal 9 - samt avsparkstider:

Kanal 5

Österrike-Sverige, 8 september kl 20.45

Sverige-Ryssland, 9 oktober kl 20.45

Sverige-Liechtenstein, 12 oktober kl 20.45

Montenegro-Sverige, 15 november kl 20.45

Kanal 9

Danmark-Armenien, 7 september kl 18.00

Tyskland-Skottland, 7 september kl 20.45

Norge-Italien, 9 september kl 20.45

Polen-Tyskland, 11 oktober kl 20.45

Estland-England, 12 oktober kl 18.00

Island-Holland, 13 oktober kl 20.45

Danmark-Portugal, 14 oktober kl 20.45

Serbien-Danmark, 14 november kl 20.45

England-Slovenien, 15 november kl 18.00

Italien-Kroatien, 16 november kl 20.45

Fakta om SBS Discovery TV:s sportprofiler:

Karin Frick
Programledare

Karin Frick kommer närmast från TV4, där hon under sju år lett ett flertal stora sportsändningar, bland annat från friidrottsmästerskap och handbolls-VM. Hon kommer att bli SBS Discoverys huvudsakliga programledare för sport.

Anders Svensson
Expert

Sveriges meste landslagsman, med en lång och gedigen karriär som fotbollsspelare i den absoluta eliten bakom sig. Han kommer att bidra med färska erfarenheter från landslagets omklädningsrum och träningar.

Nora Henriksson
Reporter

Nora Henriksson (fd Strandberg) har tidigare jobbat för Expressen, TV4, CMore och Radiosporten och är en mycket erfaren sportreporter. Hon kommer att stå vid sidlinjen och få rykande färska kommentarer från spelare och ledare.

Hans Backe
Expert

Sveriges kanske mest erfarne expert, med en lång och oerhört gedigen karriär bakom sig – både som spelare, tränare och TV-expert. Kommer närmast från TV4, där han arbetade med VM-slutspelet i Brasilien.

Niklas Jarelind
Kommentator

Niklas Jarelind har kommenterat tunga mästerskap som VM 2010 och EM 2012 i TV4. Senast året har han bland annat kommenterat Serie A och Ligue 1.