Cupfotboll i världsklass hos SBS Discovery

SBS Discovery fortsätter att leverera sport i världsklass till sina tittare. Nu förstärks utbudet ytterligare, med toppfotboll i form av spanska och italienska cupen. Tillsammans med franska cupen erbjuder nu SBS Discovery tre av de bästa europeiska cuperna.

SBS Discovery adderar ytterligare tunga fotbollsrättigheter till sin portfolio. Det handlar om finalen i Copa del Rey (spanska cupen), supercupen i Spanien samt Coppa Italia (italienska cupen). Sedan tidigare är det klart att även den franska cupen sänds i SBS Discoverys kanaler.

-Vi är otroligt stolta över att kunna erbjuda vår sportpublik avgörande matcher med lag som Barcelona, PSG och Juventus - storlag på titeljakt är alltid något extra. Den spanska och italienska cupfotbollen passar perfekt in i vårt fotbollsutbud med tunga rättigheter som EM-kvalet och Bundesliga, säger Emir Osmanbegovic, sportchef på SBS Discovery.

Rättigheterna gäller från och med nu vilket innebär att redan ikväll 20.45 direktsänds semifinalreturen Fiorentina – Juventus i Eurosport 2 med Gusten Dahlin och Thomas Wilbacher som kommentatorer. Samma duo tar även hand om Napoli – Lazio i morgon, samma tid och kanal. Finalen i Coppa Italia spelas 7 juni och kommer att sändas i någon av SBS Discoverys kanaler.

Finalen i årets Copa del Rey spelas 30 maj på Camp Nou, där hemmalaget Barcelona tar emot Athletic Bilbao. Barcelona är den mest framgångsrika klubben i cupens historia med 26 titlar, den senaste kom säsongen 2011/12. Motståndarna ligger inte långt efter med 23 titlar, men vi får gå tillbaka till säsongen 1983/84 för den senaste triumfen.

I den spanska supercupen möts vinnarna av Copa del Rey och La Liga i ett dubbelmöte. Ofta handlar det om matcher mellan Spaniens två största klubbar, Barcelona och Real Madrid. Datum för årets supercupmatcher är inte satta i dagsläget men traditionellt spelas de veckan före ligapremiären i slutet av augusti.

Rättigheterna för finalen av Copa del Rey och supercupen sträcker sig över de fyra kommande säsongerna.

Italienska cupen, semifinaler i Eurosport 2
Tisdag 7 april, 20.45, Fiorentina – Juventus
Onsdag 8 april, 20.45, Napoli - Lazio

SBS Discovery TV ägs sedan april 2013 av Discovery Communications (Nasdaq: DISCA, DISCB, DISCK) som är världens största mediaföretag inom nonfiction och som via 155 tv-kanaler når över 3 miljarder tittare i drygt 220 länder och territorier. I Norden representerar SBS Discovery 20 tv-kanaler samt 19 radiostationer.

SBS Discovery TV har en veckoräckvidd på drygt 4 miljoner tittare och omfattar i Sverige tv-kanalerna Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Discovery Channel, TLC, Animal Planet, Discovery Science, Investigation Discovery, Discovery World, Discovery HD Showcase och Animal Planet HD, samt onlineplattformarna Kanal 5 Play, Kanal 9 Play och Kanal 11 Play.