Discovery engagerar sig i kampen för tigrarna

Discovery's Project C.A.T: Conserving Acres for Tigers

Igår gick Discovery Communications ut och berättade om sitt samarbete med World Wildlife Fund (WWF) där Discovery kommer att instifta och bevara ett nästan 4050 hektar (1 miljon acres) stort naturreservat i Indien och Bhutan med syfte att dubblera populationen av vilda tigrar till år 2022.

Discovery är ett ändamålsdrivet företag, och under över 30 år har vi haft kameror i världens alla hörn för att berätta historier om människan och naturens samspel, från PLANET EARTH till RACING EXTINCTION. Våra kameror har dokumenterat och inspirerat publiken med fantastiska perspektiv på världens härlighet. Tyvärr har kamerorna även fångat på film bevis för den sårbarhet och det utsatta läge som vår värld är i. Så nu tar vi nästa steg för att skydda en av jordens mest ikoniska utrotningshotade arter. Vi tänker sätta ljuset på denna viktiga fråga och använda våra globala varumärken och plattformar för att höja rösten med målet att antalet vilda tigrar ska ha dubblerats 2022,säger David Zaslav, President och CEO för Discovery Communications, som tillkännagav nyheten igår onsdag 19 oktober.

Under vårt århundrade har tigerpopulationen sjunkit med så mycket som 96%, och mindre än 4000 vilda tigrar finns idag kvar på grund av tjuvjakt och förlorat habitat. Men med naturreservat och skydd från tjuvjägare kan tigrarna räddas från utrotning.

Discovery’s sponsorskap av detta landskap som sträcker sig över nationsgränserna, där World Wildlife och ländernas regeringar länge arbetat för att bevara tigerpopulationen, kommer ge parkvakterna i reservatet tid och möjlighet att hålla tigrarna under uppsikt, undersöka deras hälsa och samla in viktiga data om populationen och dess habitat, samt skydda tigrarna från tjuvjägare.

Discovery kommer även använda sina globala TV-kanaler och plattformar för att sprida budskapet om kampen för tigrarna och be tittarna stödja WWF’s Tx2-kampanj med syfte att antalet vilda tigrar ska ha dubblerats 2022. Dessutom produceras nu en dokumentär av Orlando von Einsiedel’s Grain Media, skaparna av Oscarvinnande VIRUNGA, för sändning globalt under 2018.

WWF har arbetat med Tx2-kampanjen sedan 2010 och deras ansträngningar har hittills bland annat resulterat i arbete med att bevara tigerhabitat i tretton länder, forskning och monitorering av tigrar och deras naturliga byten.

- Tigerpopulationerna ökar nu för första gången på ett århundrade,” säger Carter Roberts, president och CEO för World Wildlife Fund (WWF). “Dessa siffror visar att lokala politiker och ledande ideella krafter som engagerats för att stödja kampanjen med att dubblera antalet vilda tigrar i världen. Men vi behöver bli ännu fler för att nå målet. Discovery’s engagemang i kampanjen och deras imponerande möjligheter att nå ut till människor över hela världen kommer att inspirera ännu fler att stödja kampen för tigrarna.

Ansträngningen att öka tigerpopulationen kommer att ge positiva bieffekter till hela ekosystemet som tigrarna befinner sig i. För mer information om Projekt C.A.T., besök discovery.com/projectCAT