​Discovery näst största kommersiella TV-hus under första kvartalet - fortsatte växa mest efter OS

Discovery Networks Sweden är näst största kommersiella TV-hus i samtliga huvudmålgrupper under årets första kvartal och ökade dessutom mest av alla TV-hus i samtliga huvudmålgrupper, visar preliminära siffror från MMS.
Ökningen fortsatte även efter vinter-OS i Pyeongchang då Discovery levererade starka siffror i mars med höjda tittarandelar rakt över målgrupperna.
Samtidigt ökade också Discoverys digitala plattformar mest av alla TV-hus, såväl mätt i konsumerade timmar som i startade strömmar.

Färska siffror från Mediamätning i Skandinavien (MMS) visar att Discovery Networks Sweden har öppnat 2018 urstarkt som det snabbast växande TV-huset under årets första kvartal i alla huvudmålgrupper samt i det totala tittaruniversumet. Ökningen gäller både tittartidsandelen mätt över dygnet som helhet (All Day) och i de viktiga primetime-timmarna på kvällarna vilket gör Discovery Networks Sweden till det näst största kommersiella TV-huset i samtliga huvudmålgrupper under första kvartalet.

Sammantaget för årets tre första månader låg Discoverys tittartidsandel i All Day på 19,4% i huvudmålgruppen 15-44 år och på 14,7% i det totala tittaruniversumet 3-99 år. Motsvarande siffror för de övriga TV-husen:
SVT: 26,1% i målgruppen 15-44 år och 36,8% i 3-99 år
TV4-Gruppen: 26,8% i målgruppen 15-44 år och 28,5% i 3-99 år
MTG: 15,5% i målgruppen 15-44 år och 10,9% i 3-99 år.

Därmed ökar Discoverys tittartidsandel för dygnet som helhet (All Day) med +24% i huvudmålgruppen 15-44 år och med +45% i det totala tittaruniversumet 3-99 år, jämfört med motsvarande period förra året. Enligt preliminära siffror från MMS var motsvarande siffror för de övriga TV-husen: -12% i målgruppen 15-44 år och -12% i 3-99 år för SVT, +3% för TV4-Gruppen i målgruppen 15-44 år och +3% i 3-99 år och -2% respektive 0% för MTG TV.

Under de hårt konkurrensutsatta primetime-timmarna ökade Discovery Networks med +6% i huvudmålgruppen 15-44 år och med +6% i 3-99 år under de första tre månaderna 2018 jämfört med motsvarande period förra året. Motsvarande siffror för de övriga TV-husen var -6% respektive -3% för SVT, 0% respektive -1 för TV4-Gruppen, och +3% respektive +6% för MTG TV.

- Vi visade passion, övertygelse och tillväxt på en marknad i stark förändring under 2017 - och vi rivstartar 2018 genom att öka mest på alla plattformar. Discovery fortsätter att framgångsrikt gå mot strömmen och utmana gamla sanningar. Att vi kan summera årets första kvartal som Sveriges näst största kommersiella TV-hus på alla plattformar är en milstolpe för oss på vår resa, säger Henriette Zeuchner, VD på Discovery Networks Sweden.

Bakom Discoverys tillväxt ligger en långsiktig och framgångsrik strategisk satsning på en ledande innehållsportfölj som kombinerar flera av svensk TV:s populäraste underhållningsprogram. Lägg därtill att Discovery Networks Sweden genom sportvarumärket Eurosport levererade ett medaljfyllt vinter-OS från Pyeongchang i februari till det sportälskande svenska folket.

- Vår uttalade ambition är att göra Eurosport till en ledande sportleverantör i Sverige. Det lyckades vi definitivt med under våra OS-sändningar, som fick ett fantastiskt mottagande och samlade över 80% av tittarna runt de största sändningarna. Detta gav Discovery sin bästa februari någonsin och drev marknaden till ett nytt historiskt rekord för de svenska mediainvesteringarna, menar Zeuchner.

Framgångarna fortsatte även efter OS och MMS:s mätningar visar att Discovery Networks Sweden ökade sina tittartidsandelar mest av alla TV-hus såväl januari jämfört med mars 2018 samt mars 2017 jämfört med mars 2018. Detta gäller för alla huvudmålgrupper och såväl för All Day som för Primetime – ett tydligt tecken att strategin med OS som katalysator för Discoverys breda underhållningsprogram gav tydlig effekt.

- Vi lyckades ta död på branschmyten att det inte går att lansera underhållningsprogram under OS. Våra svenska underhållningsproduktioner satte rekord under OS, och vi levererade sedan ett mycket starkt mars där vårt TV-hus ökade mest av alla - både jämfört med samma månad förra året och med januari i år. Att vi dessutom ökar kraftigt digitalt ger oss ett lysande samlat kvitto på att vi är på rätt väg med hela vår långsiktiga strategiska satsning på sport, svensk underhållning och digitalt innehåll.

Discovery Networks Sweden flyttar fram positionerna digitalt och nådde 6 768 047 spenderade timmar under första kvartalet 2018 medan MTG nådde 6 109 251 timmar och TV4-gruppen 23 161 172 timmar. Även här är DNS:s ökning störst av TV-husen då antalet startade strömmar på digitala plattformen Dplay ökade med 83 % under första kvartalet 2018 jämfört med samma period 2017 och antalet spenderade timmar ökade med 66 %. Motsvarande siffror för TV4-Gruppen var +27% respektive +17% och för MTG –21 % respektive –3 % jämfört med 2017, enligt preliminär statistik från MMS.

• Media, kommunikation