​DISCOVERY NETWORKS NÄST STÖRSTA KOMMERSIELLA TV-HUS ONLINE I APRIL

För fjärde veckan i rad tar Ex on the beach Sverige både första- och andraplatsen på MMS topplista över de mest sedda programmen på svensk webb-TV. Det innebär även att Discovery Networks under april månad var det näst största kommersiella TV-huset online och passerade därmed MTG Sverige på webben. Totalt antal konsumerade timmar på Dplay.se var 2 079 578, den näst högsta noteringen för en enskild månad hittills.

-Vi är oerhört stolta och glada idag, både över Ex on the Beach Sveriges framgångar men också över hela vårt utbud på Dplay.se. Tillsammans med framgångarna för bland annat Gåsmamman och Europa League på Eurosport Player visar detta att svenska folket uppskattar vårt innehåll oavsett plattform, säger Calle Jansson, kanaldirektör på Discovery Networks Sverige.

Ex on the beach fortsätter att dominera svensk webb-TV – och tittarsiffrorna stiger för varje vecka. Enligt ny statistik från MMS för vecka 16 hade det åttonde avsnittet en webbpublik på 148 271 personer (268 930 strömstarter) och avsnitt 7 sågs på Dplay.se av 145 415 svenskar (265 401 strömstarter). Det innebär att Ex on the beach Sverige tagit både första- och andraplatsen på MMS lista över de mest sedda programmen på svensk webb-TV fyra veckor i rad sedan premiären vecka 13.

Succén är dock inte begränsad till Ex on the beach Sverige – den gäller även Dplay.se totalt. Siffror från MMS för april månad visar att Discovery Networks är Sveriges näst största kommersiella TV-hus i april. Totalt under april månad hade Dplay.se 2 079 578 konsumerade timmar, den näst högsta konsumtionen på en månad hittills.

Och aprilsiffrorna är en del av en trend. Jämfört med motsvarande månad 2015 ökade antalet konsumerade timmar på Dplay.se i januari 2016 med 84 procent, i februari med 106 procent, i mars med 104 procent och i april med 41 procent. Totalt är det en ökning med 72 procent under årets första fyra månader, vilket gör Discovery Networks till Sveriges mest ökande kanalhus på webben såväl totalt som varje enskild månad 2016.

Fjolårets säsong av Ex on the beach Sverige blev det mest sedda programmet på Dplay.se någonsin och totalt sett var programmet det mest sedda programmet på svensk webb-TV under sändningsperioden, en trend som nu fortsätter.

Ex on the Beach Sverige var det mest googlade svenska TV-programmet under 2015 och den andra säsongen hade premiär den 28 mars. Programmet börjar med att åtta unga svenska singlar reser till ett karibiskt paradis för att festa och flirta. Men allt ställs på ända när deras ex en efter en kommer upp ur vågorna och rakt in i deras semesteridyll.

Ex on the beach Sverige sänds måndagar och torsdagar kl 22.00 på Kanal 5 och samtliga sända avsnitt finns tillgängliga gratis på Dplay.se.

Mer detaljerade tittarsiffror hittar du på http://hottopweb.mms.se/.

• discovery networks sweden
  • ex on the beach sverige
  • dplay