Discovery skapar historiskt Sweden Arena i Pyeongchang

Under OS i Pyeongchang i februari kommer Discovery Networks Sweden tillsammans med SOK och Scania att öppna Sweden Arena – en mötesplats med presskonferenser, events och dagliga möten.
Eftersom Eurosport och våra andra kanaler är Home of the Olympics i Sverige ville vi skapa ett ”Home of Sweden” på plats i Pyeongchang som kan bli en naturlig samlingsplats för fans, aktiva, våra partners och inte minst våra egna sändningar och aktiviteter, säger Henriette Zeuchner, vd för Discovery Networks Sweden.

I samarbete med Svenska olympiska kommittén (SOK) och Scania håller Sweden Arena på att byggas upp i Sydkorea för att bli en central träffpunkt för fans, aktiva, event och inte minst presskonferenser med de svenska OS-hjältarna. Arenan kommer att ligga intill OS-backarna för slalom och storslalom och i samma bergsområde finns invigningsarenan där medaljceremonier kommer att hållas under kvällarna.

- Tillsammans med våra partners kommer vi att skapa en naturlig och hemtrevlig mötesplats för svenska företag och varumärken som vill synas i samband med OS. Vi kommer att ha dagliga aktiviteter som ger ett ständigt flöde av besökare till huset. Allt från medier och kungligheter till svenska olympier kommer att finnas på plats i Sweden Arena, säger SOK:s marknadschef Anna Lundin.

Inspirationen är hämtad från tidigare OS och mästerskap där stornationer som USA, Storbritannien och Tyskland haft sina egna ”Nations Villages” och nu är det alltså dags att för första gången driva Sweden Arena för att visa upp Sverige. Husen som byggs upp återanvänds av byggherren och det svenska huset har tidigare varit på plats i Sotji, Rio och senast på America’s Cup på Bermuda.

Discovery Networks Sweden innehar de exklusiva sändningsrättigheterna för OS i Pyeongchang 2018, Tokyo 2020, Peking 2022 och Paris 2024 och kommer att skicka över 120 personer till Sydkorea, vilket är den största truppen ett svenskt tv-bolag någonsin sänt till ett OS.

- Vi storsatsar på de olympiska spelen och ett samarbete med SOK på plats i Peyongchang känns väldigt spännande. I Sweden Arena kommer vi att ha en livestudio där vi livesänder samtliga presskonferenser, säger Emir Osmanbegovic, sportchef på Discovery Networks Sweden och Eurosport.

OS startar den 9 februari 2018 och kommer att sändas i Kanal 5, Kanal 9, Eurosport 1, Eurosport 2 och inte minst digitalt på Eurosport Player där tittarna kan se varje minut av OS, var man vill och var man än befinner sig.