Elddop väntar för Sverige i Lille

Sverige krossade Vityssland i åttondelsfinalen och har imponerat stort i gruppspelet. Nu väntar svårast tänkbara motstånd i form av regerande världsmästarna Frankrike på hemmaplan i Lille.

Sverige ska alltså tvinga ned ett av världens bästa lag inför 28 000 vrålande fransmän på läktaren i Stade Pierre Mauroy i Lille. En tuff uppgift så klart men blågult har övertygat rejält i VM hittills och avfärdade enkelt Vitryssland med 41-22 i åttondelen i går.

Discovery Networks Swedens expert Ljubomir Vranjes menar att Sverige måste tro att det går att rubba jätten.

- Som idrottare tror man på sig själv, annars är det meningslöst att gå ut på plan. Spelar man samma spel som tidigare och Frankrike påverkas av hemmatrycket, kan det gå vägen. Men det kommer att bli jättetufft, det är ett som är säkert. Sverige måste göra sin bästa match på mycket länge för att detta ska gå, säger Vranjes.

Förutom målvaktsspelet, vad blir nycklarna för Sverige?

- Förvarsspelet måste fungera bättre än vad det har gjort tidigare. Utan det kommer vi inte att få våra kontringar och då blir det tufft. Sverige har inte riktigt satts på prov där än, möjligen med undantag för matchen mot Danmark. Men Qatar slog ut Tyskland och Ungern Danmark så varför skulle inte Sverige kunna vinna?

Sveriges match går på Kanal 5 med sändningsstart kl 18.00. I studion finns som vanligt Karin Frick med experterna Staffan Olsson och Ljubomir Vranjes vid sin sida. Matchen kommenteras av Niklas Jarelind och Per Johansson medan Jonas Karlsson och Isabel Boltenstern är reportrar.

Övriga matcher i kvartsfinalrundan går att se i Kanal 9 och Eurosport samt som alltid digitalt på Dplay.se. Kommenterar gör Markus Sjöman och Ramin Nouri och expertkommentator i Kanal 9 är Kalle Matsson.

Tisdag 24 januari

16.45 Norge-Ungern (Kanal 9)

18.00 Frankrike-Sverige (Kanal 5)

20.30 Spanien-Kroatien (Kanal 9)