​Eurosport får ny digital plattform i världsklass

Discovery Communications och den ledande amerikanska plattformsleverantören BAMTech har under tisdagen kommit överens om ett långsiktigt avtal. Som en del av samarbetet kommer Eurosport Digital, där Eurosport Player och Eurosport.com ingår, bli BAMTechs första europeiska kund.
-
Nu kommer våra passionerade sportfans att få tillgång till ännu mer attraktivt lokalt och relevant innehåll på en plattform i absolut världsklass, säger Harald Strömme, tillförordnad VD för Discovery Networks Sweden.

BAMTech levererar idag digitala plattformslösningar till flera av de största amerikanska leverantörerna inom sport och underhållning. I och med avtalet med BAMTech kommer Eurosport Digital få tillgång till europeiska sporträttigheter från hela världen, inklusive ett urval av nuvarande och framtida rättigheter som förvärvas av BAMTech och gemensamt av Eurosport och BAMTech.

- Bildandet av BAMTech Europa är en fantastisk möjlighet för vår svenska affär som gör det möjligt för Discovery att ge en oöverträffad service på marknaden och med en rad nya digitala möjligheter, inte minst inför de olympiska spelen. Affären innebär att våra passionerade fans redan under 2017 kommer att få ännu större tillgång till lokala sporträttigheter – och på fler skärmar än någonsin, säger Harald Strömme, tillförordnad VD för Discovery Networks Sweden.

Den nya satsningen och BAMTechs expansion i Europa kommer att ge kunder i Sverige en lösning i världsklass för digitalt innehåll. BAMTech har framgångsrikt designat, utvecklat och levererat streamingtjänster direkt till konsumenter under lång tid och har i dagsläget 7,5 miljoner betalande abonnenter i sina OTT-tjänster.

- Samarbetet mellan Discoverys breda sportinnehåll, inklusive de olympiska spelen, och BAMTech kommer att ge de europeiska kunderna tillgång till de största eventen på ett sätt som aldrig setts förr. Discovery är en av de världsledande aktörerna inom media och kommer att vara en bra partner för BAMTechs etablering och expansion i Europa. Vi ser verkligen fram emot att komma igång, säger Bob Bowman, President för MLB Business & Media.

I och med avtalet kommer BAMTech Europa att skapas som leverantör för digitala lösningar för Eurosport Digital. BAMTechs nya digitala plattform kommer att lanseras under 2017 och ersätter därmed Eurosport Player och Eurosport.com.

- Discovery har i årtionden investerat internationellt i nya affärsmodeller och varumärken vilket resulterat i världens mest globalt etablerade mediabolag. Bildandet av denna världsledande teknikleverantör, BAMTech Europa, tillsammans med vår partner på BAMTech, stärker Discoverys långsiktiga strategi för att få vårt premiuminnehåll att nå ut till fler tittare på fler skärmar än någonsin tidigare, säger David Zaslav, President och VD för Discovery Communications.

JB Perrette, President och VD för Discovery Networks International:

- Discovery har länge lett utvecklingen för betal-tv och free-to-air tjänster i Europa och hela tiden utvidgat innehållet till nya genrer som underhållning och sport. Partnerskapet med BAMTech är ett viktigt steg i vår utveckling för att utveckla mer funktioner och tjänster – först och främst med fokus på Eurosport.