​Examensfest för Janne Anderssons nya landslag

Äntligen är det dags för gruppfinal och stormatch när Frankrike gästar Sverige och Friends Arena. Janne Anderssons nya hungriga landslag föll på mållinjen mot fransmännen på bortaplan i höstas och jagar nu revansch i kvalrysaren som sänds i morgon fredag 19.00 i Kanal 5.

Sverige har klarat av första halvan av VM-kvalet med beröm godkänt. Nio poäng på fem matcher och en andraplats bakom suveräna Frankrike ger ett mycket bra utgångsläge inför andra halvan.

Nu väntar Frankrike på Friends Arena i en match som har alla möjligheter att bli i en svensk försommarklassiker. Bortamötet i Paris i höstas slutade med fransk 2-1-seger trots att Emil Forsberg gav blågult ledningen med en magisk frispark.

Sändningen i Kanal 5 startar 19.00 då programledare Karin Frick hälsar välkommen tillsammans med experterna Kim Källström och Simon Bank. Reporter är Jonas Karlsson och kommenterar matchen gör Niklas Jarelind och Anders Svensson.

Vidare i helgen visar Kanal 9 heta derbyt mellan Skottland-England på lördag och Makedonien-Spanien på söndag. Dessa två samt Sverige-Frankrike går dessutom att se i såväl Dplay som Eurosport Player.

Andra godbitar i Eurosports kanaler är Hollands måstematch mot Luxemburg och Lasse Lagerbäcks Norge mot Tjeckien.

Fredag 9 juni

19.00 Studio Sverige-Frankrike (Kanal 5)

20.45 Sverige-Frankrike (Kanal 5)

20.45 Holland-Luxemburg (Eurosport 1)