​Fullmatad sporthelg i Discoverys kanaler

Alla sportälskare kan se fram emot en fantastisk helg i Discoverys kanaler. Dubbla tennisfinaler i Australien Open med systrarna Williams i ena och Nadal mot Federer i den andra. Dessutom blir det VM-final i handboll i Paris och premiär för Sverige mot Finland i bandy-VM i Sandviken.

Årets första Grand slam, Australien Open, är framme vid finalerna där Serena Williams ställs mot systern Venus redan 09.30 på lördagen svensk tid.

- Venus är den största överraskningen i turneringen. Vi vet vilken högstanivå hon har, men att hålla den över två veckors spel är verkligen imponerande. Jag hoppas på en match där båda spelar ut, det vore en gåva att få se, säger Eurosports Maria Strandlund Tomsvik som kommenterar finalerna tillsammans med Thomas Enqvist.

Dagen efter möts Rafael Nadal och Roger Federer i ännu en episk duell två tennisgiganter emellan. Senast de möttes i en Grand slam-final var i Franska Öppna 2011 då Nadal vann men nu är det alltså dags igen.

- Nadal är ett fysiskt fenomen och har inga problem att återhämta sig till finalen medan Federer nog är glad över att ha en extra vilodag. Nadal har ett mentalt övertag på Federer och ett spel som är skräddarsytt för att förstöra för schweizaren. Samtidigt har Federer visat att han är bra på att komma in tidigt i duellerna vilket krävs mot Nadal som är otroligt stark i defensiven, menar Strandlund Tomsvik.

Efter tennisen startar bandy-VM som i år spelas på hemmaplan i Sandviken och matcherna sänds i Kanal 5 och Eurosport 1. Först ut rivalmötet Sverige-Finland som visas i Kanal 5 med start 14.30. Studion leds av Isabel Boltenstern och nye experten Magnus Muhrén medan Niklas Jarelind och Robin Fomin kommenterar matcherna tillsammans med expertkommentator Jonas Claessson.

Och sist men inte minst ska det utses en vinnare i handbolls-VM i Frankrike då finalsändningen startar 17.00 i Kanal 5. Hemmanationen och regerande världsmästarna Frankrike är klart för final medan Kroatien och Norge gör upp om den andra platsen i en rafflande semifinal som ses på Kanal 9 20.00 i kväll fredag.

I studion ser vi Karin Frick, Staffan Olsson och Ljubomir Vranjes medan Niklas Jarelind och Per Johansson kommenterar matchen. Reporter och krönikör är Jonas Karlsson.

Fredag 27 januari

20.00 Kroatien-Norge (handbolls-VM, Kanal 9)

Lördag 28 januari

09.30 Venus Williams-Serena Williams (Australian Open, Eurosport 1)