Inget avtal i sikte för ComHem/Boxer och Discovery Networks

- Just nu lägger ComHem/Boxer stor energi på att leka kurragömma med sina kunder – nära hälften av Sveriges befolkning. Och signalerna vi får är att de egentligen inte vill förhandla med oss, så det ser sorgligt nog ut som att inget nytt avtal är i sikte, säger Henriette Zeuchner, VD för Discovery Networks Sweden.

Det nuvarande avtalet mellan ComHem/Boxer och Discovery Networks löper ut vid midnatt inatt.

- Allt ComHem/Boxer har sysslat med de senaste två månaderna är att taktiskt fördröja saker och att i media låtsas vara intresserade av stora sportsändningar och underhållningsprogram. Men i de faktiska förhandlingarna sätter de inte samma värde på det innehållet, säger Henriette Zeuchner.

- ComHem/Boxer bestämde datum för deadline för den här förhandlingen redan i november förra året. I juli informerade de sina investerare och ägare om möjligheten för en konflikt med Discovery. Sedan dess har inte mycket hänt från deras sida.

- I måndags skickade vi ett nytt erbjudande till ComHem/Boxer. Och nu, bara timmar innan avtalet löper ut, är allt de kommer tillbaka till oss med i princip bara en önskan om ännu en ny förlängning av förhandlingsperioden. Och de kräver bestämt att betala oss mycket mindre än de gör idag.

- Den ökning som vi ber ComHem/Boxer om, motsvarar priset på en kopp kaffe per hushåll och år, säger Henriette Zeuchner.

- ComHem/Boxer kontrollerar idag över 50 procent av den svenska TV-marknaden. Just nu använder de sin fulla kraft på marknaden - och sin grindvaktsroll mellan våra program och TV-tittarna - för att diktera villkoren för ett avtal. Det är direkt oanständigt.