Inget avtal mellan ComHem/Boxer och Discovery – 4,5 miljoner tittare förlorar Discoverys kanaler

ComHem/Boxer och Discovery Networks har inte lyckats nå fram till ett nytt distributionsavtal.
Det betyder att Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Eurosport 1, Eurosport 2, Discovery Channel, TLC, Animal Planet, Discovery ID, Discovery Science, Discovery Channel och Discovery World försvinner från ComHem/Boxers plattformar från midnatt inatt den 31 augusti.

- Vi förstår och delar verkligen frustrationen som tittarna känner. Det är sorgligt och beklagligt att de hamnar i kläm i en sån här förhandling. Men tyvärr är situationen så här: ComHem/Boxer kontrollerar idag över 50 procent av den svenska TV-marknaden. Just nu använder de sin storlek - och sin grindvaktsroll mellan våra program och TV-tittarna - för att diktera och pressa fram villkoren för ett avtal. Det är inte okej. Och det är inte heller långsiktigt hållbart för den svenska innehållsindustrin, säger Henriette Zeuchnert, VD för Discovery Networks Sweden.

- Det här är en viktig principiell fight. Förhandlingarna med distributörerna handlar i grunden om att vi ska kunna fortsätta satsa på svensk underhållning och stora sporträttigheter. För att det ska vara möjligt måste också jättar som ComHem/Boxer ge oss en skälig ersättning - precis som alla andra distributörer i Sverige gör.

- Den ersättning vi ber om för de utökade rättigheter som ComHem/Boxer vill ha, motsvarar priset på en kopp kaffe per hushåll och år. Och om ComHem/Boxer skulle vilja hitta en lösning står vår dörr öppen till fortsatta förhandlingar.

Henriette Zeuchner är förvånad över hur ComHem/Boxer betett sig under förhandlingarna.

- Det vi sett av ComHem/Boxer är en motpart som sysslar med tricks och kurragömmalekar med oss och sina kunder – alltså nära hälften av Sveriges befolkning. Allt ComHem/Boxer har sysslat med de senaste två månaderna är taktiska fördröjningar, och att i media låtsas vara intresserade av stora sportsändningar och underhållningsprogram. Men vid förhandlingsbordet sätter de inte samma värde på det innehållet.

- Under torsdagen, sista dagen på vårt avtal, fortsatte ComHem/Boxer kräva både mer rättigheter av oss – och att få betala mindre. Tycker verkligen ComHem/Boxer att det är rimligt?