​Långloppscupen Visma Ski Classics i Kanal 5

Eurosport och Visma Ski Classics har nått en överenskommelse inför kommande säsong vilket gör att den populära långsloppscupen flyttar till Kanal 5. Premiären sker redan nu på söndag och tävlingarna kommenteras av Roberto Vacchi.

Skidälskare landet runt kommer att bjudas på totalt tio tävlingar med start redan nu på söndag med Pro Team tempo från schweiziska Pontresina. Sedan avlöser klassiska långlopp som Kaiser Maximilian Lauf, Marcialonga och Birkebeinerrennet varandra som sänds i Kanal 5 och på Eurosport Player lett av Roberto Vacchi.

- Vi är glada att kunna visa dessa klassiska långlopp, som en uppladdning inför OS i Pyeongchang. Visma Ski Classics passar bra in i vår strategi att fortsätta bygga vårt sportvarumärke Eurosport med exklusiva och lokalt relevanta sporträttigheter, säger Emir Osmanbegovic, sportchef på Eurosport och Discovery Networks Sweden.

Sammanlaget delatar 28 olika lag i Visma Ski Classic och sex av dem är svenska. Sverige har även flera tongivande åkare i touren, som regerande mästarinnan Britta Johansson Norgren, trefaldige vasaloppssegraren Jörgen Brink, Jerry Ahrlin, Sara Lindborg, Lina Korsgren och löftet Oskar Kardin som inför säsongen värvats av regerande mästarna Team Santander.

- Vi är väldigt glada att kunna landa detta avtal med Eurosport. Tävlingarna kommer att sändas i Kanal 5, en kvalitetskanal med fantastiska sporträttigheter som kommande vinter-OS och landslagets kvalmatcher i fotboll. Jag är säker på att detta avtal kan lyfta Visma Ski Classics till nästa nivå på den svenska marknaden, säger David Nilsson VD Ski Classics.

Discovery Networks Sweden äger de exklusiva sändningsrättigheterna kring OS 2018 till och med 2024 och kommer att sända OS i Pyeongchang i Kanal 5, Kanal 9, Eurosport 1, Eurosport 2 och Eurosport Player.

TÄVLINGSSCHEMA:

26 nov: Pro Team Tempo (Pontresina, Schweiz)

2 dec: Sgambeda (Livigno, Italien)

13 jan: Kaiser Maximilan Lauf (Seefeld, Österrike)

20 jan: La Diagonela (St Moritz, Schweiz)

28 jan: Marcialonga (Trentino, Italien)

3 feb: Toblach-Cortina (Cortina, Italien)

18 feb: Jizerska 50 (Bedrichov, Tjeckien)

17 mars: Birkebeinerrennet (Lillehammer, Norge)

7 april: Reistadlöpet (Setermoen-Bardufoss, Norge)

14 april: Ylläs-Levi (Ylläs-Levi, Finland)

• Vintersporter