Nederländerna-Sverige gav bästa kvaltittarsiffran sedan 2015

En rekordpublik följde Sveriges match mot Nederländerna i Kanal 5 på tisdagskvällen.
Med 1 282 000 tittare i snitt över de två halvlekarna, är matchen den mest sedda fotbollskvalkampen till ett stort mästerskap i svensk TV sedan 2015.

Nederländerna vann förvisso matchen med 2-0.
Men det var Sverige som knep den gyllene biljetten till playoff, vilket innebär att det svenska fotbollslandslagets dröm om ett VM-slutspel i Ryssland nästa år lever i allra högsta grad.

Tisdagskvällens match följdes i snitt över två halvlekar av 1 282 000 tittare i Kanal 5 – den bästa tittarsiffran för en kvalkamp till ett mästerskap för det svenska herrlandslaget sedan playoff-duellerna med Danmark 2015 inför fotbolls-EM.

Första halvlek Nederländerna-Sverige följdes i snitt av 1 252 000 tittare och hade en tittartidsandel på 48,6% i Kanal 5:s kommersiella huvudmålgrupp 15-44 år.

Andra halvlek följdes i snitt av 1 311 000 tittare och tittartidsandelen landade på nära 60%.
Som mest följdes matchen av drygt 1,5 miljoner tittare.

Matchen bidrog också starkt till att göra Discovery Networks Sweden till största TV-hus under tisdagen med en tittartidsandel på 34% över dygnet (all day) och 42,4% under kvällen (primetime) i huvudmålgruppen 15-44 år.
Kanal 5 var dessutom största kanal i landet under tisdagen med en tittartidsandel på 29,7% över tisdagsdygnet (all day) och 38,6% under kvällen (primetime) i den kommersiella huvudmålgruppen.

- Det här är ytterligare ett bevis för att direktsänd sport är både högengagerande och avgörande i kampen om tittarna. Det svenska folket har verkligen tagit det här nya landslaget till sitt hjärta, intresset ökar för varje match och nu längtar vi till playoffen i november, säger Emir Osmanbegovic, sportchef för Discovery Networks Sweden och Eurosport Sweden.

Även vecka 40 (2-8 oktober) var en rekordvecka för Discovery Networks Sweden och Kanal 5, som då noterade sin bästa vecka sedan hösten 2015 mätt i tittartidsandelar. Under förra veckan var Kanal 5:s tittartidsandel hela 51% högre jämfört med den premiärtäta höstveckan 21-27 augusti, innan Discovery i två veckor släcktes ner på ComHem/Boxer-plattformarna.

Den 17 oktober utses Sveriges motståndare i playoff till VM i Ryssland.
Lottningen sänds på Eurosport 1 och på Eurosport Player med start kl 14.00.