SBS Discovery frigör kraften i det samlade erbjudandet på nya TV-plattformen Dplay

SBS Discovery Media skapar en helt ny onlineplattform som samlar det unika och profilstarka tittarerbjudandet från Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11 samt Discovery Networks Internationals omfattande och högkvalitativa produktion för bland annat Discovery Channel och TLC. Plattformen kommer att heta Dplay och lanseras i alla de fyra nordiska länderna i början av 2015.

Lanseringen av den nya onlineplattformen Dplay markerar början på ett nytt och spännande kapitel för SBS Discovery Media i Sverige och Norden, och även starten på en ny era för det globala mediaföretaget Discovery Networks International, världens största producent av nonfiction TV.

På Dplay kommer tittarna för första gången att erbjudas en gemensam och lättillgänglig onlinearena för SBS- och Discovery-kanalernas unika innehåll, välkända profiler, starka kanalvarumärken och attraktiva programrättigheter.

- Vårt fokus och vår passion är att ge tittarna den bästa tv-underhållningen i landet. Med Dplay skapar vi en unik digital plattform av toppkvalitet för vårt samlade högklassiga och omfattande innehåll som idag spänner från fiction, drama och humor till nonfiction, reality och sport, säger Jonas Sjögren, vd för SBS Discovery Media i Sverige.

Hans van Rijn, Nordic Director för Digital Media på SBS Discovery Media:

- Vi är stolta över att Norden fått förtroendet och möjligheten att som första region i Discovery Networks International-systemet skapa en onlineplattform för TV med en så fantastisk innehållsbredd, och med en så stor valfrihet för tittarna att se våra program var de vill och när de vill. Vår digitala affär har vuxit starkt under de senaste åren och vi är mycket glada över att nu ta nästa stora steg framåt i alla de fyra nordiska länderna.

Lanseringen av Dplay startar i Sverige, Norge, Danmark och Finland i början av 2015.

Dplays logotyp finns i bilagan till denna release.

SBS Discovery TV ägs sedan april 2013 av Discovery Communications (Nasdaq: DISCA, DISCB, DISCK) som är världens största mediaföretag inom nonfiction och som via 155 tv-kanaler når över 1,8 miljarder tittare i drygt 220 länder och territorier. I Norden representerar SBS Discovery 20 tv-kanaler samt 19 radiostationer.

SBS Discovery TV har en veckoräckvidd på drygt 4 miljoner tittare och omfattar i Sverige tv-kanalerna Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Discovery Channel, TLC, Animal Planet, Discovery Science, Investigation Discovery, Discovery World, Discovery HD Showcase och Animal Planet HD, samt onlineplattformarna Kanal 5 Play, Kanal 9 Play och Kanal 11 Play.