Tittarrekord för Östersund i Europa League

Över 600 000 tittare följde Östersunds heroiska kamp och knappa förlust mot Bilbao på torsdagskvällen.
Det gav nytt rekord för en gruppspelsmatch i Europa League på Discovery Networks kanaler.
Matchen bidrog också starkt till att göra Discovery Networks till största TV-hus under gårdagskvällen med en tittartidsandel på 34,1% i huvudmålgruppen 15-44 år.

Torsdagskvällens Europa League-möte Bilbao-Östersund på Kanal 9, innebar den första förlusten i turneringen för överraskningslaget Östersund – men också ett nytt tittarrekord för en gruppspelsmatch i Europa League på Discoverys kanaler.

Enligt preliminära siffror från MMS samlade första halvlek 535 000 tittare, en tittartidsandel på 18,6% och en rating på 3,4% i huvudmålgruppen 15-44 år.

Motsvarande siffror för andra halvlek var 556 000 tittare, en tittartidsandel på 34,2% och en rating på 4,6%.

Den högsta tittarsiffran under matchen var 655 000 tittare.

- Östersunds FK håller definitivt på att bli folkkärt, och intresset för klubbens makalösa resa i Europa ökar för varje match. Nu ser vi fram mot gruppavgörandet i Europa League och nyckelmatchen mot Zorya den 23 november. Och innan dess naturligtvis också det svenska landslagets dubbelmöte i VM-playoffen mot Italien på Kanal 5, säger Emir Osmanbegovic, sportchef för Discovery Networks Sweden och Eurosport Sweden.

Matchen bidrog också starkt till att göra Discovery Networks till största TV-hus under gårdagskvällen med en tittartidsandel i primetime på 34,1% i huvudmålgruppen 15-44 år.

Discovery Networks Sweden var Sveriges starkast växande kommersiella TV-hus i oktober i huvudmålgruppen 15-44 år. Discovery svarade för en ökning i tittartidsandelar på +5,7% mätt över dygnet som helhet (all day), och en ökning på hela +11,4% under de hårdast konkurrensutsatta primetime-timmarna på kvällarna i oktober, enligt preliminära siffror från Mediamätning i Skandinavien (MMS).
Tittartidandelen för TV-huset i oktober landade på 16,7% all day och 17,3% i primetime, vilket gjorde Discovery till Sveriges näst största kommersiella TV-hus i huvudmålgruppen 15-44 år i oktober.