Första filmen i utbildningsprojektet Internetkunskap, "Sök - att hitta rätt information på internet" ute nu

Idag har den första filmen i det videobaserade utbildningsprojektet Internetkunskap publicerats. Den heter "Sök - att hitta rätt information på internet" och lär ut de viktigaste grunderna i hur man söker och hittar relevant information på webben. Filmen är den första av 16 i samma utbildningsserie och finns gratis tillgänglig för alla, både på internetkunskap.se och på Youtube.

Häromveckan inledde Disruptive Media, tillsammans med bland annat Sofia Mirjamsdotter och Björn Falkevik Social Video, produktionen av de 16 videofilmer som ska ge framförallt skolungdomar och lärare djupare kunskaper om hur internet fungerar. Projektet finansieras med stöd av .SE:s Internetfond och har redan väckt stort intresse och uppmärksamhet.

I den första filmen som nu ligger ute på både internetkunskap.se och på Youtube går Annika Lidne, VD på Disruptive Media, igenom alla de viktiga saker man behöver känna till när man söker efter information på nätet. Tittarna får bland annat lära sig hur en sökmotor fungerar, hur man på olika sätt kan använda till exempel Google och Bing för att snabbt hitta den mest relevanta informationen och hur man kan tolka och jobba vidare med sina sökresultat. I filmen ges även tips på andra användbara webbplatser och tjänster såsom Twitter, Twingly och Delicious samt hur och varför dessa kan lämpa sig bra för sök.

Till denna och kommande filmer finns även en lista med länkar till alla de tjänster, platser och verktyg som nämns i videon så att tittaren lätt ska hitta rätt. Tack vare kommentarsfunktioner på de sidor där videorna publiceras, kan användarna också ställa frågor som besvaras av den producerande redaktionen eller andra användare.

Redan nästa vecka kommer film nummer två att publiceras, och därefter kommer en ny film per vecka gå live tills dess alla 16 filmer ligger ute. Förhoppningen är att de tillsammans ska bidra till en djupare och bredare kunskap samt ökat intresse för webb, sociala medier och kollaborativa arbetsverktyg för svenska elever och lärare.

Disruptive Media AB är ett av Sveriges främsta renodlade företag inom sociala medier.
Sedan 2007 har företaget fem gånger arrangerat Disruptive Media Conference, Skandinaviens enda konferenser kring sociala medier. I oktober hölls företagets femte konferens, denna gång om sociala realtidsmedier.

Företagets mest synliga projekt till dags dato, förutom konferenser, är Rymdkanalen.se där
man har kunnat följa Christer Fuglesang live från ISS. Tillsammans med Björn Falkevik
Social Video har företaget varit pionjärer i att använda social video på internet.

.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) ansvarar för Internets svenska toppdomän, .se. Kärnverksamheten är registrering av domännamn samt administration och teknisk drift av det nationella domännamnsregistret, samtidigt som .SE verkar för en positiv utveckling av Internet i Sverige.Överskottet från registreringen av domännamn finansierar projekt som bidrar till Internets utveckling i Sverige. .SE:s finansiering av projekt som syftar till Internetutveckling är en förutsättning för verksamheten.

• Media, kommunikation