Programmet klart för Europas första Twitter-konferens

Nu är det inte långt kvar till Europas första Twitterkonferens, The Really Realtime Disruptive Media Conference, som hålls i Stockholm den 20:e oktober. Temat för konferensen är sociala realtidsmedier som Twitter och Facebook. Konferensen samlar de mest intressanta personerna inom området just nu för att inspirera, debattera och dela med sig av sina kunskaper.

Den 20:e oktober kommer Tekniska Muséet i Stockholm att fyllas av företag, organisationer och människor inom mediebranschen med ett samlat intresse för sociala realtidsfenomen som Twitter och Facebook. Det blir en dag fylld med inspirerande föredrag och intressanta paneldebatter kring vikten och värdet av 140 digitala tecken.

På scen kommer vi få möta allt från politiska beslutsfattare och chefredaktörer till VD:ar, internetfilosofer och internationella operasångerskor. Bland talarna och panelmedlemmarna finns namn som Stowe Boyd (Microsyntax), Frederick Federlay (C), Joakim Jardenberg (Mindpark), Anna Troberg (PP), Billy McCormac (Timbro), Mikael Zackrisson (Veckans Affärer) och den internationella operasångerskan Malena Ernman.

Twitterkonferensen som anordnas av Disruptive Media, företaget med fokus på den digitala medierevolutionens omvälvande effekter, är den första i sitt slag i Europa. Och temat "sociala realtidsmedier" ligger helt rätt i tiden.

- De sociala realtidsmedierna är den del de sociala medierna som växer allra snabbast både i användande och betydelse. Här i Sverige har Twitter fullkomligt exploderat. Och liksom på Facebook är det framförallt bland vuxna yrkesarbetande som vi ser det konstant ökande antalet användare. Det är en spännande utveckling, säger Annika Lidne, arrangör av The Really Realtime Disruptive Media Conference.

Att kommunicera eller uppdatera sin status genom korta meddelanden är en intressant marknad på lokal såväl som global nivå. På kort tid har realtidstjänsten Twitter blivit världens snabbaste växande sociala nätverk och Facebook har idag över 300 miljoner användare varav 2,6 miljoner i Sverige. Allt fler börjar inse värdet av att kunna se vad folk pratar om i exakt den stund det sker. Och realtidstjänsterna på internet har blivit en allt viktigare kanal för att snabbt förmedla nyheter, bredda sina kontaktytor och bygga relationer mellan såväl företag och kunder som privatpersoner.

- Realtidskommunikationen blir allt viktigare för att lyssna, hjälpa kunder, driva trafik och söka. Det vi ser nu är bara början på en omvälvning som kommer att påverka fler och fler aktörer i samhället, säger Annika Lidne.

The Really Realtime Disruptive Media Conference är Disruptive Medias femte konferens kring sociala medier. Den senaste konferensen i maj blev en succé som bland annat avspeglade sig som en andra plats på Twitters globala trending topics - de mest omtalade företeelserna i världen just vid det tillfället.

För fullständigt program och mer information se: www.disruptivemedia.se/dmc5

eller kontakta Annika Lidne, VD, Disruptive Media, 070 435 05 45