Nedgångssäkra din karriär innan det blir nödvändigt

Jag har skrivit om detta flera gånger tidigare, men det är mer aktuellt än någonsin. Vi möter idag en djup ekonomisk oro, inte minst påtagligt genom krisen i USA och hur man än löser den så är det inte den sista. Ständigt möter vi ekonomiska orostecken i vår omvärld också i Eurpa när det gäller euron. Självklart så kommer detta att påverka utrymmet och sättet som vi kan agera på, vare sig du är ledare, anställd konsult eller entreprenör. Företagen blir allt mer återhållsamma när det gäller investeringar och uppsägningarna ökar och kommer att öka.

Nu, mer än någonsin tidigare gäller det agera - innan det behövs.

Konkurrensen kommer att hela tiden att hårdna och vi behöver sticka ut på ett nytt sätt för att bli valda för attraktiva uppdrag eller jobb. Vi ser idag att ditt professionella rykte är din i särklass mest värdefulla och kraftfulla tillgång. Tillhör du en av de förbluffande många som inte känner till hur det ser ut och kan marknadsföra det på ett adekvat sätt? Om inte du känner dina personliga styrkor och unika kvaliteter, hur ska du då kunna övertyga andra?

Det är hög tid att inse att det är nya kompetenser som avgör idag, i en tid när din potential på alla fronter överglänser ditt track-record när man blir vald för ett uppdrag eller ett jobb.

• Brott, juridik, rättsfrågor

• reputation