Djurens Ö står upp för hotade groddjur

Djurens Ö står upp för hotade groddjur

- Grodpatrullen rycker ut igen

Grodpatrullen är ett initiativ som startades 2012 av den ideella föreningen Djurens Ö och är en del av verksamhetens arbete för att långsiktigt öka och bevara hotat groddjursbestånd i Stockholms skärgård. Nu drar årets första räddningsaktion igång.

Många groddjursarter som grodor, paddor och salamandrar är idag utrotningshotade och rödlistade i Sverige. Grodpatrullens uppdrag är att se till att utrotningshotade groddjur under sin fortplantningsperiod säkert ska kunna korsa vägar som byggts mellan groddjurens övervintringsplats och lekvatten samt att dokumentera resultaten.

Allmänheten men också myndigheter kan göra mycket för att hjälpa det hotade groddjursbeståndet i Sverige. Ett av de främsta hoten mot groddjursbeståndet idag är att många vägar anläggs helt utan hänsyn till närområdets djur- och naturliv, säger Lili Päivärinta, grundare av Djurens Ö.

Med groddjurstunnlar under vägen kan groddjur korsa vägar utan att bli överkörda. Trafikverket beslutade nyligen om att det skulle byggas groddjurstunnlar på en utsatt sträcka längs länsväg 222, ute på Värmdö i Stockholms skärgård men till följd av finansieringssvårigheter har dessa ännu inte byggts.

Sebastian Bolander, groddjursexpert och volontär på Djurens Ö, har deltagit i Grodpatrullen sedan starten kommenterar:

– Detta är riktigt sorgligt med tanke på att det finns lösningar så att grodorna säkert ska kunna korsa vägen till sitt lek- och fortplantningsvatten. Vi kommer fortsätta hjälpa grodorna korsa vägen under sin lekperiod till dess att vår hjälp inte längre behövs och vi hoppas givetvis på extra stort engagemang i år för att kunna rädda fler.

Idag finns det flera exempel på groddjurstunnelbyggen i Sverige, bland annat på Gotland och Stockholms Stad arbetar sedan ett par år tillbaka med att testa groddjurstunnlar vid Solnavägen och i Huddinge kommun.

Delta i Grodpatrullen 2015

Start: Idag den 30 mars1 vid Skeppdalström2, Värmdö

Tid: Från kl. 19:303

Klädsel: Oömma kläder, reflexväst, ficklampa, gärna pannlampa och hink

1 Hjälpen pågår så länge den behövs. Det är under ca 7 - 10 dagar som hjälpen brukar behövas som mest givetvis beroende på väder.

2 Buss 433 eller 434 stannar vid busshållplatsen Skeppsdalström. Med bil så är det väg 222 från Stockholm ut mot Värmdö. Samling på parkeringen strax nedanför busshållplatsen ”Skeppsdalström”.

3 Kom när det passar och hemgång likaså. Groddjurspatrulleringen pågår vanligtvis under tre timmar beroende på behov.

Fotocredit: Sebastian Bolander

För mer information, kontakta:

Lili Päiviränta, grundare Djurens Ö, Lili.djurenso@gmail.com, 070-227 8887
Sebastian Bolander, groddjursexpert Djurens Ö, sebastian.bolander@gmail.com, 073-640 0170

Om Djurens Ö

Djurens Ö är en ideell svensk stiftelse som verkar för att hjälpa moderlösa djurungar och vilda djur som farit illa, många gånger på grund av människan. Vi arbetar för att kunna bygga Sveriges första viltsjukhus där viltrehabilitering, forskning och utbildning går hand i hand. Genom viltsjukhuset hoppas vi kunna skapa engagemang, sprida kunskap och information om hur vi människor kan leva i samverkan med, samt respektera, djur och natur.

För mer information besök gärna Djurens Ö på Facebook eller på hemsidan.

Lili Päivärinta

Presskontakt Grundare Djurens Ö Viltrehabilitering, viltvård, rådgivning kring viltvård och viltskydd

Om Djurens Ö

Djurens Ö är en ideell svensk stiftelse som verkar för att hjälpa moderlösa djurungar och vilda djur som farit illa, många gånger på grund av människan. Vi arbetar för att kunna bygga Sveriges första viltsjukhus där viltrehabilitering, forskning och utbildning går hand i hand. Genom viltsjukhuset hoppas vi kunna skapa engagemang, sprida kunskap och information om hur vi människor kan leva i samklang med, samt respektera, djur och natur.

För mer information besök gärna Djurens Ö på Facebook eller på hemsidan.

Stiftelsen Djurens Ö