6 000 butiker blir pälsfria när Inditex säger nej tack till päls

Inditex, en av världens största klädkedjor, har blivit pälsfri. Djurens Rätt gläds åt trenden att allt fler företag nu tar ställning för djuren genom att välja bort päls.

Tillsammans med märken som Zara, Massimo Dutti, Bershka och Stradivarius, anses Inditex vara ett av de ledande modeföretagen i världen. Beslut att ansluta sig till det internationella samarbetet Fur Free Retailer skickar därför tydliga signaler till resterande delar av modebranschen. Totalt ingår mer än 100 märken i Inditex, och företagets mer än 6 000 butiker finns i 400 städer på fem kontinenter.

– Varje dag hålls pälsdjur i burar för att sedan dödas för sin päls. Ur det perspektivet är det enkelt att första varför så många företag vill distansera sig från djurplågeriet, säger Amanda Bengtsson, ansvarig för Djurens Rätts pälsfria lista och Fur Free Retailer Program i Sverige.

– Inditex skickar med detta ett starkt budskap till övriga delar av modevärlden som ännu inte har blivit pälsfria. Nu finns fler än 300 företag anslutna till Fur Free Retailer Program och vi räknar med att många fler ansluter sig under 2014, säger Amanda Bengtsson.

Fur Free Retailer Program är en internationell överenskommelse där företag försäkrar att de inte säljer, eller kommer att sälja, klädesplagg eller accessoarer med djurpäls. Fur Free Retailer Program drivs av Fur Free Alliance, som består av ett 30-tal organisationer världen över som arbetar för en pälsfri handel. Djurens Rätt ansvarar för verksamheten i Sverige.

De företag som är anslutna till Djurens Rätts pälsfria lista hittar du på www.palsfrihandel.se samt i mobilappen Djurvänligt. Den internationella listan finns på www.furfreeretailer.com.

Amanda Bengtsson
Konsumentfrågor, Djurens Rätt