Djurens Rätt överlämnar 16 000 protestkort till ICA mot försäljning av burägg

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2011 10:37 CET

Trots att runt 1 000 av ICA:s 1 300 butiker  redan är buräggsfria vill inte  ICA centralt  anta en policy mot att sälja burägg.  På tisdag den 8 november överlämnar Djurens Rätt över 16 000 underskrivna protestkort till ICA:s huvudkontor från konsumenter som vädjar till ICA att sluta sälja burägg.

Två miljoner hönor sitter inspärrade i burar i Sverige. De lever på en yta motsvarande ett A4-ark per höna. Det innebär att de inte ens kan sträcka ut vingarna. Enda sättet att få stopp på burarna är att affärer slutar sälja burägg och att konsumenter slutar köpa dem.

- Vi applåderar de ICA-butiker som redan tagit bort buräggen. Det är ett positivt  moraliskt ställningstagande där butikerna tar sitt ansvar i en viktig djurskyddsfråga, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

- Men för att långsiktigt få bort buräggen från butikshyllorna  måste vi få ett centralt beslut som stoppar försäljningen. ICA är en viktig aktör när det gäller hönornas situation och det är därför vi startat denna kampanj.

PrisXtra och Hemköp har redan tidigare tagit bort buräggen ur sitt sortiment. Nu görs påtryckningar för att få ICA centralt att fatta samma beslut. I samband med överlämningen av protestkorten bjuder Djurens Rätt ICA:s personal och förbipasserande på äggfria kakor och passar på att informera om djurskyddsproblemen med att hålla hönor i burar.

Datum: Tisdag 8 november kl.15.00-16.00
Plats: ICA:s huvudkontor, Svetsarvägen 16, Solna

Presskontakt:

Lise-Lott Alsenius
070-649 20 41

ÅH,va bra att ni finns och utför det ena med det tredje.Fantastiskt arbete ni gör!När skall de ta sig reson ???Jag vet hur de resonerar, ty jag fäktades med ICA en gång i tiden på min hemort Vagnhärad i början av 90talet.Till slut tog de in några karv-mjölk,som de tidigare sagt inte skulle kunna säljas..När jag skrivit en liten lapp om att jag behövde handla ägg, eftersom det nu hade gått ett bra tag sedan jag kunnat göra det då äggen inte varit kravmärkta..inkom det så småningom.Och allt sålde med en gång. Så gick det till pö om pö med långa mellanrum...Idag har de ju varorna inne.Men jag gick över till Hemköp som blev än bättre sedan jag skrivit ett långt brev till dom om eländet ..
    Och de tog in det ena efter det andra snabbt.Så vare det en gång i tiden.
    Men det började ju i Östersund c:a1974 typ..att vanliga Konsum tog in de omkringboende böndernas odlade växtgiftsfria odlade grödor.Mannen som åstadkom det kom ifrån Moder jord.Ja,men djuren får lida än idag! Puh!

- Elisabeth Thun - 2011-11-07 14:47 CET

Be Vegan, Go Green to save the Planet

- laszlo islik - 2011-11-07 20:19 CET

Kanonbra! Ännu ett fint exempel på ansvarstagande konsumenter. 16 000 tack!

- Victor - 2011-11-09 14:26 CET