Djurens Rätt uppmärksammar Försöksdjurens dag runt om i landet

Måndagen den 24 april är Försöksdjurens dag, en internationell dag då alla de djur som utsätts för djurförsök uppmärksammas. Djurens Rätt gör detta genom ett nystartat upprop och genom aktiviteter på ett femtontal orter runt om i landet.

Det påbörjas djurförsök på nästan 1 miljon djur varje år i Sverige. I djurförsöken utsätts djuren för t.ex. tobaksrök, plastartiklar, energidrycker och alkohol. Många av djurförsöken medför ett stort lidande för djuren.

– För att omsätta EU-direktivets slutliga mål om utfasning av djurförsök i konkret handling behöver Sverige ta fram en nationell handlingsplan för utfasning av djurförsök och handlingsplaner för minskning av djurförsök inom olika forskningsområden. Nu finns goda förutsättningar för Sverige att satsa på att bli världsledande inom djurfri forskning, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

I samband med Försöksdjurens dag den 24 april samlar Djurens Rätt in namnunderskrifter för att uppmana Sverige att satsa mer på djurfri forskning. Under dagen syns organisationen senaste kampanj i tidningen Metro och runt om i Sverige arrangerar Djurens Rätts lokalorganisationer aktiviteter.

På dessa platser finns Djurens Rätt i samband med Försöksdjurens dag:

• Gällivare: Malmheden, kl. 17-18
  • Gävle: Stortorget, kl. 17-18