Djurrättsorganisationer gratulerar EU-kommissionen till beslut om totalförbud för djurtestad kosmetika i EU

I dag, onsdag den 6 mars, uppvaktade djurrättsorganisationer från hela Europa EU-kommissionen för att uppmärksamma EU:s historiska beslut att sätta stopp för djurtestad kosmetika. Från måndag den 11 mars i år får inga nya kosmetikaprodukter som säljs i EU djurtestas någonstans i världen. Djurens Rätt deltog i uppvaktningen.

Förbudet gäller all kosmetika, inklusive alla toalettartiklar, från tvål till tandkräm.

– Vi ser nu resultatet av över 20 års gemensamt kampanjarbete av European Coalition to End Animal Experiments, där svenska Djurens Rätt ingår, säger Cecilia Mille, ansvarig för internationella frågor på Djurens Rätt

Djurens Rätt var en av grundarna till European Coalition to End Animal Experiments (ECEAE), som sedan 1990 har växt till att idag representera 26 djurrättsorganisationer i 24 länder, i Europa. Koalitionen har legat i framkant i arbetet för att förbjuda såväl djurförsök för kosmetika i EU, som det kompletta försäljningsförbudet som nu träder i kraft.

– Vi har arbetat för det här ögonblicket i över 20 år och gratulerar kommissionär Tonio Borg för att ha sett till att detta förbud har kommit på plats. Vår internationella kampanj No Cruel Cosmetics har visat hur stark känslan är hos medborgarna mot att använda djur för att testa kosmetika. Vi är väldigt glada över att kommissionen har lyssnat på folket, säger Cecilia Mille.

Kampanjen No Cruel Cosmetics lanserades 2011 för att säkerställa att förbudet skulle träda i kraft som planerat och utan undantag. Sedan dess har kampanjen fått stöd av Paul McCartney, Morrissey och Sienna Miller, och dess namninsamling har skrivits under av över 250 000 personer över hela Europa.

Kontakt:

Cecilia Mille
Ansvarig för internationella frågor

• Organisationer

• djurförsök
  • djurens rätt
  • djurvänlig konsument

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 35 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett samhälle fritt från djurförtryck. Djurens Rätts ekonomi är helt beroende av frivilliga bidrag.