Halens tar ställning mot päls

Klädföretaget Halens har anslutit sig till Djurens Rätts Pälsfria lista och sällar sig därmed till de drygt 260 företag världen över som tagit ställning mot päls.

Halens är ett av Sveriges ledande distanshandelsföretag och ingår i koncernen Consortio Fashion Group AB. Sortimentet består av mode, hemtextil, möbler, hemelektronik, skönhetsartiklar och hälsokostprodukter. Deras marknader är bland annat Sverige, Norge, Finland, Danmark, Lettland, Polen, Tjeckien, Slovenien.

- Halens har valt en restriktiv hållning gällande produkter tillverkade av päls. Äkta päls får inte finnas i Halens sortiment, säger Noelia Guinón, marknadschef på Halens.

Djurens Rätts Pälsfria lista ingår i Fur Free Retailer Program, en internationell överenskommelse där företag försäkrar att de inte säljer eller kommer att sälja klädesplagg eller accessoarer med djurpäls.

– Halens kontaktade oss om den pälsfria listan, och det känns extra kul när företagen själva tar sådana initiativ, säger Maria Kaller, konsumentansvarig på Djurens Rätt och ansvarig för Fur Free Retailer Program i Sverige. Den globala pälshandeln tar årligen livet av 75 miljoner djur världen över och nu har ännu ett företag tagit ställning för pälsdjuren.

Fur Free Retailer Program drivs av Fur Free Alliance, som består av ett 30-tal organisationer världen över som arbetar för en pälsfri handel. Djurens Rätt ansvarar för verksamheten i Sverige.

Djurens Rätt listar de företag som finns på den svenska marknaden på www.palsfrihandel.se och i mobilappen Djurvänligt. Den internationella listan finns på www.furfreeretailer.com.

Kontakt:

Maria Kaller
Konsumentansvarig, Djurens Rätt

Förbundsordförande, Djurens Rätt

• Organisationer

• päls

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 35 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett samhälle fritt från djurförtryck. Djurens Rätts ekonomi är helt beroende av frivilliga bidrag.