Katt, hund eller räv – vem blev krage på din nya jacka? Manifestation i protest mot pälsmodets hjärtlösa konsekvenser

Vad är den där kragen gjord av egentligen? Med flygblad, film och skyltar vill medlemmar i Djurens Rätt ge alla shoppare en tankeställare dagen före Alla Hjärtans Dag. Under en manifestation på Medborgarplatsen vill de vädja till konsumenterna att inte köpa päls. - Alla djur som föds upp och dödas för sin päls utsätts för ett enormt lidande, säger Lea Honorine, ansvarig för konsumentfrågor på Djurens Rätt. - Så länge det finns någon som helst efterfrågan på päls kommer pälsindustrin att fortsätta föda upp och döda djur under horribla former enbart för deras päls. Därför har man som konsument ett ansvar. På Medborgarplatsen kommer filmsekvenser att visas, som är smygfilmade på kinesiska pälsfarmer och marknader. Mycket av pälsen som hamnar på kragar och manschetter i Sverige kommer ursprungligen från pälsfarmer i Kina. På filmen kan förbipasserande se hur katter, hundar, tvättbjörnar, minkar och rävar fraktas till pälsmarknader i trånga burar för att sedan misshandlas och flås. Slag och sparkar dödar ibland djuren, men ofta paralyseras de bara, vilket betyder att de flås levande och vid fullt medvetande. Kina har ingen djurskyddslag som reglerar hur djur ska behandlas. Många företag, som H&M, Dressmann, JC, Åhléns, J Lindeberg, KappAhl och många fler, har redan dumpat pälsen till förmån för mer humana syntetiska alternativ. Men det finns fortfarande butiker som säljer kappor, rockar och jackor, kantade med djurpäls. Välkommen till manifestationen tisdag 13 februari kl 13.00 – 14.00 på Medborgarplatsen, Stockholm Presskontakt: Lise-Lott Alsenius 070 – 649 20 41 www.djurensratt.se