Öppet brev till statsministern från Djurens Rätt om pälsbranschen

I dagarna avslöjades ännu en skandal i minkbranschen: 1 000 minkar har hållits inspärrade i en mörklagd byggnad på Sveriges största minkfarm. Detta har pågått i ungefär tio års tid enligt pälsfarmaren själv. Det är naturligtvis olagligt. Farmaren heter Stefan Andersson och är inte vem som helst. Han är ansvarig för pälsbranschens djuromsorgsprogram. Enligt honom är denna hantering dessutom vanlig och något som hela pälsindustrin känner till.

Stefan Andersson sitter i styrelsen för Sveriges pälsdjursuppfödares riksförbund. Han var den person som skulle rädda minknäringens rykte genom ett så kallat djuromsorgsprogram. Men så här skriver djurskyddsinspektörerna i sina inspektionsprotokoll från förra veckan: ” I flertalet av de burar som sågs i Vittskövle hölls 1 hane och 2 honor. Du är medveten om att detta inte är tillåtet.” …”Vid kontrollen uppmärksammades ett stall med täckta fönster. Du sa först att det inte fanns några djur i detta stall men ändrade dig då länsstyrelsen ändå ville gå in och kontrollera stallet. Du berättade då att det i stallet hölls ca 1 000 minkar. Dessa hölls i ständigt mörker 20 timmar/dygn och de skulle, enligt dig, pälsas nästkommande vecka. Länsstyrelsen vägrades tillträde till stallet. (---) Länsstyrelsen kan inte tolka det på annat sätt att du inte ville visa upp denna djurhållning pga. att du är medveten om att den inte är förenlig med gällande regelverk.”*

Samtidigt som företrädare för pälsbranschen gråter ut om minkutsläpp och aktivister som går utanför lagens ramar hittar djurskyddsinspektörerna alltså en ljusskygg industri som själv bryter mot lagen och ljuger för myndigheterna.

Vi i Djurens Rätt har tålmodigt och metodiskt arbetat för ett förbud mot pälsfarmning med demokratiska metoder. Vi tror på opinionsbildning och politiskt påverkansarbete. I juni överlämnade vi fler än 107 000 namnunderskrifter för ett förbud mot pälsfarmning till jordbruksminister Eskil Erlandsson. Det var inte första gången vi lämnade över fler än 100 000 namn för ett förbud mot pälsfarmning till regeringen. Det gjorde vi även 2004.

Däremellan har vi genomfört manifestationer och demonstrerat, vi har träffat politiker, vi har hållit kontakt med Jordbruksverket, vi har skrivit rapporter och debatterat. Vi har visat att minkarna lider av att spärras in i ståltrådsvärldar och vi har visat att det finns en stark opinion för att förbjuda industrin. Demoskop gjorde en opinionsundersökning innan valet 2006 som visade att en majoritet av väljarna från båda blocken vill ha bort pälsuppfödningen. En Demoskop-undersökning från i år bekräftar resultatet att 2/3 av Sveriges befolkning står bakom ett förbud mot pälsfarmning.

Samtidigt som pälsdjursfarmarna beklagar sig i media måste vi fråga oss vad som händer när de vanliga demokratiska arbetsmetoderna inte fungerar. Om det nu är djurrättsaktivister som har släppt ut minkarna så kan de mycket väl ha gjort det i frustration över att ingenting annat hjälper. Frustration över en hel näring som systematiskt bryter mot lagen och som backas upp av en regering som ignorerar opinionen.

Jordbruksverkets uppföljande kontroller efter Djurrättsalliansens stora minkavslöjande i augusti visade tydliga lagbrott på de allra flesta farmer. Dessa har Djurens Rätt polisanmält. Under den senaste veckan har jag fått flera samtal från journalister som undrar hur jag, som företrädare för Sveriges största djurrättsorganisation, ser på de olagliga minkutsläppen. På det har jag svarat att Djurens Rätt arbetar systematiskt med lagliga metoder för att förbättra pälsdjurens situation. En mer intressant fråga riktar sig till Jörgen Martinsson, VD för Svenska pälsfarmares riksförbund: du företräder en organisation som systematiskt bryter mot lagen -  hur ser du på det?

Men i sista hand går frågan till regeringen och statsminister Fredrik Reinfeldt: När ska ni sluta dalta med pälsbranschen och ta folkopinionen och minkarna på allvar?

Alla fruktansvärda avslöjanden av vanvård gör att pälsindustrins tal om ”omsorgsprogram” blir en allt mer urholkad PR-bluff. Det är hög tid för regeringen att se till att det blir ett slut på pälsdjurens lidande. Allt annat skulle vara ett stort  svek, både mot minkarna och den majoritet av svenska folket som vill ha ett förbud mot pälsfarmning.

Djurens Rätt

*Källor: Kristianstadsbladet och Länsstyrelsens inspektionsprotokoll.